19 دی: وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه مداخله ناتو در افغانستان نتوانست باعث ثبات در این کشور شود، هشدار داد این احتمال وجود دارد که بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این کشور بار دیگر درگیر جنگ داخلی شود.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی شویگو گفت از سر گرفته شدن جنگ داخلی در افغانستان باعث بدتر شدن اوضاع کنونی این کشور از جمله بدتر شدن اوضاع زندگی مردم، افزایش مهاجرت و سرازیر شدن افراط گرایی به کشورهای همسایه افغانستان خواهد شد.

وزیر دفاع روسیه گفته اس که ناتو با وجود ۲۰ سال مداخله نظامی در افغانستان، نتوانست باعث ایجاد ثبات در این کشور شود.

شویگو هشدار داد: تحولات جاری در افغانستان توجه ویژه کشورهای همسایه و سازمانهای بین المللی را می طلبد.

جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به ناآرامی ها در افغانستان در پی خروج نظامیان آمریکایی اظهار داشت: ایالات متحده به عنوان بزرگترین عامل خارجی تأثیرگذار بر مسئله افغانستان، مسئولیت غیرقابل انکاری در قبال وضعیت کنونی افغانستان برعهده دارد.

در یک کنفرانس خبری گفت: ارتش آمریکا باید با روشی مسئولانه خارج شود تا در این دوره گذار، ثبات اوضاع افغانستان تامین شود تا از ایجاد ناآرامی و رنج بیشتر برای مردم افغانستان توسط نیروهای تروریستی و صدمه زدن به صلح و ثبات منطقه جلوگیری شود.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش پسر، در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله کرد اما افغانستان امروز بعد از گذشت ۲۰ سال از لشگرکشی آمریکا و ناتو، همچنان درگیر جنگ و ناآرامی و تروریسم است.

دولت بایدن درحالی اعلام کرده که قصد پایان دادن جنگی بی سرانجام در افغانستان را دارد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، این اشغال نظامی هیچ دستاوردی برای مردم خسته از جنگ افغانستان نداشته است.

بنا بر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش «دفتر بودجه کنگره» آمریکا درمورخ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی ، جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته است.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و قاچاق مواد مخدر تامین نشده بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در برخی از گزارش ها فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.
  • نویسنده :
  • منبع :