19 دی: استاندار قم ورود این استان به منطقه قرمز کرونایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: محدودیت‌های شرایط قرمز کرونایی از امروز در قم اعمال می شود.
بهرام سرمست روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، با انتقاد از بی توجهی برخی از دستگاه های اجرایی نسبت به پروتکل های بهداشتی، افزود: همه دستگاه ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این رابطه با ادارات کم توجه برخورد خواهد شد.

به گفته وی، برای کنترل موج پنجم کرونا نیازمند بازآفرینی باورها نسبت به خطر این بیماری و اقناع سازی شهروندان برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی هستیم.

سرمست گفت: واکسیناسیون رانندگان اتوبوس و تاکسی قم مطالبه به حق شهرداری قم از مسئولان بهداشتی است و واکسینه شدن این افراد می تواند در قطع زنجیره انتقال موثر باشد.

استاندار قم یادآور شد: محل دائمی نمایشگاهی قم از امروز به مدت دو ماه برای بهبود روند واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برای مقابله اصولی و منطقی با کرونا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون عمومی مردم باید بصورت جدی دنبال شود.

سرمست اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی برای کنترل ویروس کرونا همچنان باید بعنوان یک اولویت مهم با همکاری بسیج، هلال احمر و مرکز بهداشت قم ادامه یابد.

سرمست با اشاره به افزایش ۴۵۰ تخت بیمارستانی از ابتدای شیوع کرونا، یادآور شد: استان قم در طول ۱۷ ماه گذشته از نظر توسعه زیرساخت های درمانی عملکرد مطلوبی داشته و مانند برخی استانها با کمبود تخت و زیرساخت روبه رو نیست.

استاندار قم با انتقاد از برپایی برخی آیین ها افزود: برگزاری هر مراسمی که همراه با تجمع عمومی است صرفا باید با مجوز دانشگاه علوم پزشکی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکید مجموعه مدیریت استان بر قطعی حداقلی برق در بخش خانگی و رعایت سقف مصرف در بخش صنعت بهمراه فرهنگ سازی عمومی نسبت به اصلاح الگوی مصرف است.

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: در مدیریت بحران ها مباحثی مانند قدرت اقتصادی و تکنولوژی های نوین و متنوع موثر است و این مباحث سبب کنترل بهتر بیماری در کشورهایی مانند چین شده است.

بیژن سلیمانپور گفت: طولانی شدن دوره مبارزه، مشکلات معیشتی و محدودیت های درازمدت، سبب شده تا شیوه های گذشته در مقابله با کرونا موثر نباشد و باید به دنبال ادبیات جدیدی برای اعمال حاکمیت قانون باشیم.

به گفته وی، رعایت پروتکل های بهداشتی در قم نسبت به گذشته کاهش یافته و در بهترین حالت به ۶۵ درصد رسیده است.

معاون استاندار قم گفت: زائرپذیر بودن قم و اتکای اصلی اقتصاد این استان به حضور گردشگران شرایط را برای مقابله با کرونا دشوارتر کرده است.

دو هفته بحرانی کرونا در انتظار قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه، با اشاره به ورود قم به منطقه قرمز کرونایی، گفت: تعداد افراد مبتلا و فوتی های کرونایی روز به روز در قم در حال افزایش است.

محمدرضا قدیر با اشاره به بستری ۴۰۰ بیمار کرونایی در قم گفت: وضعیت عمومی ۶۰ تن از این بیماران وخیم است و روزانه بصورت متوسط ۹۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می شوند.

وی ویژگی نوع جدید ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سن ابتلا در پیک پنجم کرونا پایین آمده و جوانان در نقطه هدف نوع جدید ویروس کرونایی قرار دارند.

رییس داتشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: در کنار بیماری های زمینه ای، اضافه وزن نیز در ورود فرد مبتلا به وضعیت وخیم این بیماری تاثیر زیادی دارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان کرونایی، خاطرنشان کرد: تمام بیمارستان های قم ملزم شدند تا بخشی از تخت های درمانی خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

قدیر یادآور شد: با توجه به گرمای هوا تامین اکسیژن و داروهای ضروری در بیمارستانهای قم یک مساله ضروری و مهم است.

وی همچنین ابراز داشت: مطالبات دانشگاه علوم پزشکی قم طی ماه های اخیر وصول نشده است و این مساله پرداخت مطالبات کارکنان را با چالش همراه است.

به گفته وی، تاکنون ۷۱  هزار دوز واکسن در قم تزریق شده است و از شهروندان قمی در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال درخواست می شود برای تزریق واکسن رغبت بیشتری به خرج دهند.

قدیر گفت: با وجود ذخیره قابل توجه واکسن کرونا بدلیل عدم استقبال سالمندان و گروه های هدف سرعت و روند تزریق واکسن در قم اصلا مطلوب نیست.

افزایش بیماران بدحال کرونایی

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به وضعیت کرونایی استان نیز بیان کرد: قم از امروز به صورت رسمی وارد منطقه قرمز کرونایی شده است.

سیامک محبی ادامه داد: بنظر می رسد قم در ۱۴ روز آینده دو هفته بسیار بحرانی را تجربه خواهد کرده و تعداد مبتلایان و فوتی های کرونایی جهش خواهد یافت.

به باور وی، با توجه به رسوخ و افزایش بیماران بدحال طی هفته آینده تعداد فوتی های کرونایی با رشد قابل توجهی رو به رو خواهد شد.

محبی با انتقاد از وضعیت عادی انگاری مشهود در جامعه،یادآورشد: بی توجهی به پروتکل های بهداشتی وضعیت کرونایی قم را روز به روز وخیم تر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: طی هفته جاری به دلیل افزایش تعداد مبتلایان خدمات کرونایی به ۵ بیمارستان توسعه پیدا کرده است.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: در قالب این طرح نیز تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا نسبت به دو هفته گذشته رشد داشته است.

اقدامات طرح شهید سلیمانی از آغاز تاکنون

محبی با اشاره به برخی آمار تجمیعی طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه سال ۹۹ خاطرنشان کرد: در این مدت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر مورد رهگیری قرار گرفته و ۳ هزار و ۴۰۰ تن به مراکز منتخب ارجاع داده شده اند.

وی یادآور شد: در این مدت هزار و ۹۳۶ بیمار در منزل مورد قرنطینه و مراقبت قرار گرفته اند و بازرسان مرکز بهداشت ۱۲۰ هزار و هلال احمر قم نیز ۲۶ هزار مورد بازرسی انجام داده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از ابتدای آذرماه ۳۰ هزار و ۸۰۰ اخطار به واحدهای متخلف صادر و ۴ هزار واحد پلمب شده است.

محبی ادامه داد: در طول اجرای طرح شهید سلیمانی در مجموع ۱۹۳ هزار تست انجام شده که ۳۱ هزار مورد از این بین مثبت گزارش شده است، همچنین تاکنون افزون بر ۷۱ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی با انتقاد از برپایی برخی آیین ها طی روزهای گذشته، گفت: عملکرد و صحبت های برخی مسئولان به عمق خطر کرونا با یک دیگر همخوانی ندارد.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: وضعیت فعالیت بسیاری از اصناف، مساجد و ادارات در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

محبی اظهار داشت: درصد رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در مجموع طی دو هفته اخیر در قم روند کاهشی داشته است.

قم بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ بیست و سوم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا