19 دی: مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: شهروندان علائم سرماخوردگی که نشان‌دهنده احتمالی ابتلا به ویروس کروناست را جدی بگیرند و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.
محمد نیک‌پور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: با توجه به سرایت بالای نوع دلتای ویروس کرونا، در صورت مراجعه دیرهنگام مردم، جمعیت بزرگ‌تری آلوده می‌شوند و درمان طولانی و عوارض بیماری بیشتر می‌شود.
وی با بیان این‌که علائم ویروس کرونا نوع هندی همان علائم کرونای اولیه است و فقط ممکن است علائم شبه سرماخوردگی تقویت شده باشد، اضافه کرد: در حال حاضر هیچ سرماخوردگی وجود ندارد و تمام علائم نشان‌دهنده ابتلا به ویروس کروناست، مگر اینکه خلاف این مساله ثابت شود.
به گفته وی، بدن‌دردهای شدید، سردرد و علائم گوارشی از جمله علائم غیرتنفسی است که نشان‌دهنده ابتلا به ویروس کروناست.
نیک پور به شهروندان توصیه کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی را کاملا رعایت و از مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کنند تا ویروس کرونا ریشه‌کن شود.
وی تصریح کرد: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند، ممکن است حدود چهار و نیم تا پنج ماه آنتی‌بادی در بدن این افراد وجود داشته باشد و ایمنی نسبی برای فرد ایجاد کند؛ ولی وقتی نوع جدید ویروس شیوع پیدا می‌کند، شاید آنتی‌بادی‌ها تاثیر کمتری داشته باشد و موثر واقع نشود.
وی با اشاره به این‌که هر چه پوشش واکسن بالاتر رود، جامعه ایمن خواهیم داشت و زنجیره انتقال می‌شکند، ادامه داد: پوشش واکسن سینوفارم در مقابل سویه جدید ویروس کرونا نسبی است، پوشش واکسن آسترازنکا شاید کمتر باشد، ولی پوشش واکسن کوو برکت بالاتر است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های ویروس‌ها خاصیت تغییر ژنی و آنتی‌ژنی است و این تغییرات یا بزرگ هستند و باعث می‌شوند ماهیت میکروب عوض شود و یا کوچک هستند و باعث می‌شوند ویروس به‌صورت جزئی تغییر کند.
وی اضافه کرد: ویروس ممکن است در اثر این تغییرات قدرت بالاتری پیدا کند و یا به سمت ضعف برود؛ اگر ضعیف شود مطلوب جامعه است، ولی در صورت قوی شدن آسیب‌زا خواهد بود.
وی ادامه داد: ویروس کرونا در هر جهش، توانایی خاصی از نظر اپیدمیولوژیک پیدا می‌کند و توانایی خاصی در سرعت ابتلای جمعیت بیشتری از افراد را دارد و این مساله باعث شده تجمعات کوچک زیادی در ابتلا به ویروس کرونا دیده شود.
نیک پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، به دلیل ابتلای یک نفر همه اعضای یک خانواده مبتلا می‌شوند و ویروس در یک جامعه کوچک سریع انتقال پیدا می‌کند و اپیدمی جدیدی را در کشور به وجود می‌آورد.
به گفته وی، هر چه زمان می‌گذرد قابلیت تغییر ژنتیکی ویروس کرونا تغییر زیادی می‌کند و قدرت سرایتش چند برابر می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :