19 دی: هشتمین بیمارستان دائمی تنفسی کشور به همت نیروی زمینی ارتش با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال در محوطه بیمارستان شهید بهشتی قم به بهره برداری رسید.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم بهره برداری از بیمارستان تنفسی شهدای ارتش در قم با اشاره به اینکه این بیمارستان با ۷۰ تخت آی سی یو و در مدت یک هفته ساخته و آماده ارائه انواع خدمات درمانی به بیماران تنفسی است گفت: این بیمارستان در کسری از زمان به بهره برداری رسیده و به انواع تجهیزات بیمارستانی شامل: اکسیژن ساز، مخزن اکسیژن، دستگاه مانیتورینگ، و حتی اکسیژن سیار مجهز است.
 

امیر سرتیپ کیومرث حیدری با اشاره به اینکه نیروی زمینی ارتش به فناوری ویژه‌ای در ساخت بیمارستان‌ها دست یافته گفت: این هشتمین بیمارستان تنفسی است که توسط نیروی زمینی ارتش برای تمام بحران‌ها ساخته و راه اندازی شده است و پس از بحران کرونا نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

همچنین مدیر طرح‌های محرومیت زدایی ارتش بابیان اینکه نیروی زمینی ارتش به عنوان فرمانده میدانی مبارزه با بیماری کرونا است گفت: این بیمارستان پس از درخواست مسئولان استان قم در ۸ روز ساخته و آماده بهره برداری شد.

سرهنگ رحمانی با اشاره به اینکه برای ساخت این بیمارستان ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: این بیمارستان در مقایسه با سایر بیمارستان‌های ساخته شده ۲۰۰ متر بیشتر وسعت دارد و علاوه بر اکسیژن پرتابل تانکر اکسیژن نیز قرار داده شده است.

وی افزود: برای ساخت این بیمارستان در مدت یک هفته، ۲۰ هزار نفر ساعت نیروی انسانی و ۱۰ هزار نفر دستگاه‌های مهندسی مشغول به کار بودند.

نیروهای مسلح از ابتدای کرونا پشتیبان کادر درمان قم بودند


استاندار قم نیز در آیین افتتاح بیمارستان پیشرفته دائمی تنفسی شهدای ارتش جمهوری اسلامی گفت: از ابتدای این بحران دست یاری به سمت نیروهای مسلح دراز کردیم و از همت و فداکاری همه رده‌های نیروهای مسلح و پشتیبانی از کادر درمان بهره بردیم.

بهرام سرمست با بیان این‌که بیش از ۱۸ ماه است که درگیر بیماری کرونا هستیم، افزود: ستاد کرونای استان هیچ‌گاه احساس تنهایی نکرد و با وجود این‌که علما، مراجع، خیران و گروه‌های جهادی در کنار ما بودند، نیروهای مسلح همواره در زمان نیاز در کنار ملت و ستاد بحران قرار گرفتند.
 
وی اضافه کرد: در موج اول به‌محض درخواست استقرار بیمارستان سیار در شهرک پردیسان، نیروهای ارتش مستقر شدند و قوت قلبی برای همه کادر درمان بودند و اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه انجام دادند.
 
وی بیان کرد: در پیک پنجم بیماری نیز چون احساس می‌کردیم به دلیل دامنه بیماری و شدت آن، تعداد بستری‌ها از ظرفیت بیمارستانی فراتر رود، از امیر سرلشکر محمدحسین باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح درخواست مکتوب نمودم و در کمتر از ۲۴ ساعت نیروی ارتش در بیمارستان شهید بهشتی مستقر شدند.
 

سرمست افزود: نیروی ارتش به فاصله هشت روز توانستند بیمارستان را با اقدام جهادی احداث نمایند و این بیمارستان در قم از نمونه‌های مشابه استان‌های دیگر نیز پیشرفته‌تر است.
 
وی گفت: در کنار اقدامات مقابله‌ای برای بیماری کرونا در سطح استان سعی کردیم از تهدید فرصت بسازیم، بیمارستان‌های نیمه‌تمام و در حال احداث در دستور کار قرار گرفت.
 
وی اضافه کرد: در این مدت بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) با ۲۳۱ تخت و بیمارستان مادر با ۲۱۸ تخت به مرحله بهره‌برداری برسانیم و در خدمت بیماران کرونایی استان قرار دادیم.
 
استاندار قم با بیان این‌که بیمارستان شهدای ارتش به ظرفیت درمانی استان اضافه شد، ادامه داد: سعی کردیم به‌جای بیمارستان سیار یا صحرایی یک بیمارستان دایمی تنفسی و پیشرفته در استان مستقر کنیم و خوشحالیم این وعده تحقق پیدا کرد.
 
به گفته وی، همه نیروهای مسلح و مردمی و همه دستگاه‌های اجرایی پشتیبان ساخت بیمارستان شهدای ارتش بودند و اقدام جهادی به معنای واقعی کلمه به نمایش گذاشته شد و این مجموعه در خدمت زائران و مجاوران حضرت معصومه قرار گرفت.

بیمارستان  ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ تخت را نیز دارد


رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این مراسم گفت: زیرسازی این بیمارستان برای هشت طبقه کشش دارد و دارای تمامی امکانات ساختاری و سازه‌ای است.
 
دکتر محمدرضا قدیر ادامه داد: این بیمارستان با حدود ۷۰ تخت احداث شد که ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ تخت را نیز دارد.
 
وی با اشاره به این‌که بیمارستان شهدای ارتش سرمایه‌ای در تمام بحران‌ها برای قم است، افزود: ثابت شد که اقتدار ارتش فقط در بعد نظامی نیست و نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهان جزو ارتش‌های قوی و کارآمد است که انگیزه‌ای دینی و اسلامی نیز این مساله را دوچندان کرده است.


این بیمارستان با وسعت ۸۰۰ مترمربع، با سازه بسیار مستحکم فلزی و با عمق پی بتنی ۲ و نیم متر بنا شده و فندانسیون آن قابلیت احداث ساختمانی هشت طبقه را دارد؛ بیمارستان شهدای ارتش قم ۷۰ تختخوابی است که قابلیت افزایش تا ۱۰۰ تخت را دارد.

  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :