۱۹دی: استاندار قم با بیان اینکه لیست زمان‌بندی پروژه‌های سفر رئیس جمهوری را در اختیار خبرنگاران می‌گذاریم، گفت: مترو و فرودگاه تا سه ماه و مونوریل تا شش ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شوند.
نخستین نشست خبری استاندار قم عصر یکشنبه پس از ۶۲ روز از انتصاب در این سمت، در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد.
محمدتقی شاهچراغی با اشاره به یوم الله ۱۹دی و سخنران امروز مقام معظم رهبری با مردم قم که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: یکی از وظایف ما در میان مردم بودن و شنیدن و حل دغدغه‌های مردمی است که پای این انقلاب بوده و هستند.
وی تأکید کرد: خط قرمز ما پاسخگویی مسئولان است و همه مدیران استان باید پاسخگوی مردم باشند. هدف مدیران باید ایجاد امید با تلاش بیشتر و فراهم کردن مقدمات برای افزایش امید مردم باشد.
وی در مورد اتمام پروژه‌های مهم قم نیز گفت: در خصوص سفر ریاست جمهوری سه جلسه با مسئولان ملی در سه سطح انجام شد. در این نشست‌ها پروژه‌های نیمه تمام در اولویت بود که در سفر رئیس جمهور دیده شد.

۱۵۱ مصوبه دستاورد سفر رئیس جمهور به قم
استاندار قم گفت: سفر ریاست جمهوری به قم ۱۵۱ مصوبه در حوزه اعتبارات تسهیلات داشت. همچنین مجوزهای مهمی مانند مجوز زمین ۵۶۰ هکتاری برای ایجاد مسکن می‌بود که در این سفر اخذ شد.

اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان به قم در سفر ریاست جمهوری
وی گفت: وی بیان کرد: در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات بانک‌های عامل پیش بینی شد. از این مقدار ۱۸۰۰ میلیارد تومان مصوبات اعتباری برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جدول شد. همچنین ۲۲ و نیم میلیارد دلار اعتبار ارزی برای شرکت تولیدی چادر مشکی مصوب شد. تسهیلاتی هم برای بخش‌های صنعت، گردشگری و ازدواج اختصاص یافت.
وی ادامه داد: همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سفر سال گذشته معاون رئیس جمهور مصوب شده بود که در این سفر اختصاص یافت.
این مقام مسئول استان قم بیان کرد: رئیس جمهور در سفر به استان‌ها مدنظر دارد که توافقات و مصوبات گذشته را به نتیجه برساند یا تعیین تکلیف کند.

مترو و فرودگاه تا سه ماه و مونوریل تا شش ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود
وی گفت: اصرار مدیران استان در سفر ریاست جمهوری به قم این بود که سه پروژه مونوریل، مترو و فرودگاه قم به صورت ملی دیده شود.
وی وعده داد: پروژه فرودگاه قم از سال ۹۴ متوقف شده و پس از بررسی‌های جامع در دوره سه ماهه تعیین تکلیف می‌شود. تکلیف مونوریل ظرف مدت شش ماه آینده به کمک استانداری و وزارت کشور مشخص و به بخش خصوصی واگذار می‌شود. همچنین راه‌اندازی مترو قم منوط به تأمین بخشی از نیازمندی‌هاست.

حل مشکلات قم یک عزم قوی می‌خواهد
شاهچراغی بیان کرد: ما دنبال تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن پروژه‌ها هستیم. البته بسیاری از مشکلات استان به کمک مدیران استان قابل حل است. حل این مشکلات منوط به وجود مدیران قوی است. عناوین و سمت‌ها مشکل استان را حل نمی‌کند. حل مشکلات قم یک عزم قوی می‌خواهد.

مدیران ضعیف قم رفتنی هستند
وی گفت: هر مدیری که این عزم قوی برای حل مشکلات مردم را داشته باشد می‌ماند و هر کدام که تون کار نداشته باشند می‌روند. البته برخی مدیران دوره طولانی مانده‌اند و نیازمند خون تازه در آن اداره یا سازمان هستیم.
وی تأکید کرد: قم مدیر جهادی، انقلابی و پای کار مردم می‌خواهد و شاخص انتخاب مدیران در استان این است.
استاندار قم در مورد قرارگاه ۱۹ دی نیز اظهار داشت: ما در این قرارگاه با نگاه ایجابی ورود پیدا کردیم و به عنوان مثال به بحث قاچاقچیان خرد پرداختیم. قرار بر این بود از ظرفیت مردم استفاده شود. البته مسئولیت قرارگاه با آیت الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) است اما به نظر بنده حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی قم باید مدنظر قرار گیرد. مسئولان آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مؤسسات مرتبط همه باید پای کار باشند.
وی با بیان اینکه ما در آغاز راه هستیم، افزود: آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه بحث اعتیاد، طلاق و سبک زندگی اسلامی مدنظر ما است. در این راه نقش حوزه‌های علمیه قابل توجه است و باید از این ظرفیت باید استفاده شود.
وی بر اهمیت مردم در رسیدن به اهداف تأکید کرد و گفت: محله محوری که در دوران کرونا شکل گرفت و بسیج و مساجد و دفتر و سازمان تبلیغات و سایر بخش‌ها متکی بر مردم پای کار آمدند گاهی قدرت بیشتری از ما دارند زیرا محدودیت منابع ندارند و می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

ظرفیت نیروی انسانی قم در کشور بی‌نظیر است
این مقام عالی استان قم در مورد فرهنگ و ظرفیت فرهنگی در قم اظهار داشت: بنده شش استان فعالیت داشتم و به تجربه می‌گویم ظرفیت نیروی انسانی قم در کشور بی‌نظیر است.

کارگروه ملی زیارت باید فعال شود
وی گفت: به عنوان مثال در حوزه زیارت اظهر من الشمس است که آنچه باید برای جذب تعداد زائران انجام نشده است و باید کارگروه ملی زیارت فعال شود.
وی اظهار داشت: در گذشته در حوزه فرهنگی خوب ورود پیدا نشده و باید از ظرفیت حوزه علمیه در بخش فرهنگی استفاده شود.

قم باید متولی کاغذ در کشور باشد
شاهچراغی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش موضوع حداقلی مانند «کاغذ» باید گفت حدود ۴۰ درصد کار نشر در کشور، در قم انجام می‌شود اما توزیع کاغذ متمرکز است در صورتی که قم باید متولی باشد و به وزیر ارشاد هم این پیشنهاد را دادم.
وی در مورد نقش ملی قم و لزوم بودجه بیشتر به این استان، اظهار داشت: توزیع اعتبارات طبق قانون بر اساس تعداد شهرستان است بر همین اساس الحاق دو شهرستان به قم مصوب و در این سفر به آن پرداخته شد.
وی ادامه داد: سلفچگان و دستجرد به عنوان شهرستان جدید قم مطرح بود، ما شهر قنوات را هم به عنوان پیشنهاد اضافه کردیم.

قم در حوزه اعتبارات عقب ماندگی دارد
استاندار قم تصریح کرد: قم در حوزه اعتبارات عقب ماندگی دارد لذا ما پیشنهاد کردیم اگر نمی‌توانند مجوز دهند حداقل مصوبه‌هایی را برای پیشبرد امور تصویب کنند.
وی تأکید کرد: در هر حوزه‌ای که نقش مردم را نادیده بگیریم کار ما به سرانجام نخواهد رسید. باید فعالان محلات افراد صاحب فکر و اندیشه را به هم متصل کنیم تا توفیق ایجاد شود.
وی با بیان اینکه قم بیش از شش هزار شهید دارد، افزود: پرداختن به بخش ایثار و شهادت باید در اولویت بیشتری باشد.

لیست زمان‌بندی پروژه‌های سفر رئیس جمهوری را در اختیار خبرنگاران می‌گذاریم
شاهچراغی در پاسخ به خبرنگار ۱۹دی در خصوص زمان اتمام پروژه‌های سفر ریاست جمهوری، گفت: برای پروژه‌های سفر رئیس جمهور زمان تعیین شده است. لیست زمان‌بندی پروژه‌ها را منتشر می‌کنیم. البته رقم عددی که در این جداول آمده منوط به تأمین منابع ۱۰۰ درصد است.

۱۵۱ مصوبه تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد
وی افزود: به غیر از سه پروژه مونوریل، مترو و فرودگاه که برای بررسی آن‌ها کارگروه تشکیل شده، همه پروژه‌های سفر ریاست جمهوری زمان‌بندی دارد و نهایت تا سال ۱۴۰۲ باید به اتمام برسد.
وی تأکید کرد: مدیران استان حدود دو ماه قبل از سفر رئیس جمهور به قم وقت گذاشتند، بیش از این‌ها باید برای پیگیری و محقق شدن مصوبات وقت بگذاریم.

موارد مصداقی تبعیض در پرداخت تسهیلات بانک‌ها را پیگیری می‌کنیم
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ۱۹دی مبنی بر بی‌عدالتی در پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها اظهار داشت: بانک‌ها تکالیفی دارند و باید در قبال آن به ما پاسخگو باشند. موارد مصداقی ارائه تسهیلات تبعیض آمیز در بانک‌های دولتی را پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: بانک‌های خصوصی مشکلاتی دارند که باید پیگیری شود. هدف ما در اعطای تسهیلات احیای واحدهای نیمه فعال و نیمه کاره در استان است

اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات و طرح‌های اشتغال‌زایی در قم
وی در پاسخ به خبرنگار ما گفت:‌ اعتبارات سفر ریاست جمهوری که تا سال ۱۴۰۲ باید تأمین شود، ۱۳ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۱ هزار میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی و اجرای ۳۵۰۰ طرح اشتغال‌زا به کمیته امداد اختصاص می‌یابد. همچنین ۹۹۳ میلیارد تومان جهت تسهیلات ازدواج به جوانان اعطا می‌شود که بخشی از آن برای سال ۱۴۰۰ است.
وی در مورد زمین‌هایی که در طول سالیان گذشته به برخی مؤسسات واگذار شده نیز گفت: یک زمین هزار هکتاری در منطقه پردیسان بیش از ۱۰ سال گذشته به مؤسسات مختلف واگذار شده بود که برابر قانون باید ساخت انجام می‌شد و در صورتی که ساخت و ساز انجام نشده باشد طبق قانون مصوب مجلس باید پس گرفته شود.
وی ادامه داد: در سفر اخیر رئیس جمهور به قم خلع ید انجام شد و مبنا اجرای قانون است. زمین‌ها تا پایان بهمن‌ماه باید تعیین تکلیف شود.
استاندار قم گفت: زمین ۵۶۰ هکتاری جهت ساخت مسکن ملی باید طراحی شود. این پروژه نیازمند مکان‌های تفریحی فرهنگی درمانی و فضای سبز است. طبق پیش‌بینی‌ها ۲۵ تا ۳۰ هزار واحد در این زمین ساخته می‌شود.

در قم زمین کم داریم
وی گفت: در قم زمین کم داریم. به این منظور بخشی از بافت فرسوده دخل شهر را هم می‌توان تخریب و ساخت مسکن ملی را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه دو مصوبه محیط زیستی در این سفر داشتیم، گفت: نخست اینکه به هیچ واحد آلاینده محیط زیستی نباید در استان مجوز داده شود. دوم اینکه جهت بررسی وضعیت و چگونگی احیای دریاچه نمک کارگروه ملی در نظر گرفته شد.
شاهچراغی بیان کرد: استقبال برای سرمایه‌گذاری در قم بسیار زیاد است و لزومی ندارد که واحد آلاینده در قم تأسیس شود.
وی گفت: در خصوص ساماندهی و تغییر مکان پسماند هم صحبت‌هایی شده که به مکان دورتری انتقال پیدا کند.

رعایت نکردن دستورالعمل‌های زیست محیطی مساوی با پلمپ کارخانه
وی تأکید کرد: صاحبان صنایع فعال باید به دستورالعمل‌های زیست محیطی عمل کنند. به بهانه بیکاری کارگر نمی‌توان با صاحبان صنایعی که به دستورالعمل‌ها عمل نمی‌کنند برخورد نکرد. بلکه باید ضمن اینکه برای کارگر فکری کرد، سلامت مردم را هم در اولویت قرارداد.
نخستین مقام اجرایی استان قم در خصوص توسعه ناموزون شهر گفت: با تلاش وزیر راه یک قطعه ۴۸ هکتاری برای ساکنان محلاتی که بافت فرسوده و حوالی بوستان جوان و اسماعیل آباد و زیر دکل‌های فشار قوی برق هستند اختصاص یافت.
وی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار است که می‌شنوم ورود پسران مجرد به بوستان ممنوع باشد، قول داد که شرایط بهتری برای افراد مجرد در قم فراهم کند و ورود افراد مجرد به شهربازی ممنوع است را لغو کند تا وقت افراد مجرد در مکان‌های امن بگذرد.
وی در پایان از تمام خبرنگارانی که پوشش خبری سفر ریاست جمهوری را به عهده داشتند تشکر کرد و گفت: تلاش شما باعث شد تا بازتاب سفر برد ملی و بین‌المللی داشته باشد.

لازم به ذکر است که ۹ و ۱۰ دی‌ماه قم میزبان رئیس جمهور و معاون و چهار وزیر بود.
  • نویسنده :
  • منبع :