19 دی: آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت. سابقه مراوده او با آیت‌الله خامنه‌ای به بیش از چهار دهه می‌رسید. در ادامه، به بهانه سالگرد رحلت آیت الله هاشمی، سه روایت از رهبر انقلاب درباره وی از نظر می‌گذرد.
پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: این روایت ها در کتاب «۱۳۱۸ (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای)» درج شده است.
نشان فتح به سینه هاشمی رفسنجانی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در دفاع مقدس ‌می‌گویند: «یکی از چیزهایی که ما همیشه به‌عنوان فضایل برجسته جناب آقای هاشمی در ذهن داشتیم و مشاهده می‌کردیم، حضور فداکارانه و مدبّرانه ایشان در صحنه‌های جنگ تحمیلی بود و حقیقتاً زبان قاصر است از اینکه آن زحمات و آن فداکاری‌ها را سپاسگزاری کند. من آن شب‌های دشوار، آن لحظات پُرهم‌وغم و پُرمسئولیتی را که ایشان در مقابل چشم همه ما گذراندند - که همیشه مورد تشکر امام بزرگوارمان‌ (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) هم بود - فراموش نمی‌کنم. ما حالا می‌خواهیم این تشکر را بصورت یک حرکت سمبلیک مجسم کنیم و این نشان فتح را به سینه جناب آقای هاشمی الصاق نماییم.»
اختلاف نظر در اواخر جنگ
ایشان در جایی دیگر، درباره اختلاف نظر خود با آقای هاشمی در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی می‌گویند: «سال گذشته - ۱۳۶۶ - سپاه پیشنهاد کرد که امام حکم جهاد صادر کنند، یک پیشنهاد مُدوّنی هم دادند به شورای عالی پشتیبانی گفتند که امام حکم جهاد صادر کنند، افرادی بین شانزده سال یا هجده سال تا چهل سال، همه بیایند جنگ و آموزش ببینند؛ ما می‌خواهیم ۱۵۰۰ گردان تدارک ببینیم. در شوراهای پشتیبانی بنده مخالف بودم، من تنها کسی بودم که با این فکر مخالفت می‌کردم. من گفتم من مخالفم، دلایلی هم داشتم البته برادر عزیزمان آقای هاشمی صددرصد مدافع بود. ما با اینکه نظراتمان خیلی به هم نزدیک است، گاهی اوقات سر یک چنین چیزی یک اختلاف این‌جوری پیدا می‌شود بین نظرات ایشان و بنده، ایشان صددرصد گفتند که نخیر، این خوب است. ایشان گفتند خب رهبری امام یعنی همین، رهبر یعنی همین، معجزه‌اش را بگذار رهبری نشان بدهد، من خوفم از این بود که اگر حکم جهاد صادر بشود [و] ما نتوانیم جذب کنیم، مردم می‌آیند ما نمی‌توانیم جذب کنیم، می‌ماند رو دستمان، آن حکم هم باطل می‌شود. بعد من گفتم که خب ما داریم در شورای پشتیبانی برای امام تکلیف معیّن می‌کنیم. ما می‌گوییم ایشان صادر نکنند شما می‌گویید ایشان صادر بکنند. خود امام که زنده است ما برویم بگوییم آقا شما خودتان چه مصلحت می‌دانید؟ همه پسندیدند.بنا شد بنده با آقای هاشمی برویم خدمت امام. رفتیم. امام گفتند که نه! حکم جهاد که من صادر نمی‌کنم، شماها هم هیچ وقت به این فکر نیفتید. یعنی ایشان اهمیت قضیه حکم جهاد عمومی را خیلی زیاد [می‌دانستند]، گفتند نه این مصلحت نیست خود شماها [اقدام] بکنید که منجر شد به آن حرکتی که بنده با آقای هاشمی و برادرهای دیگرِ مسئول راه افتادیم در شهرستان‌ها، اینجا، آنجا که الحمدلله خیلی هم خوب شد؛ یعنی طرح واقعاً نمره‌بندی از حضور مردم خیلی خوب شد.»
نقش هاشمی رفسنجانی در پیشرفت امور
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش آقای هاشمی رفسنجانی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گویند: «همان وقت‌ها هم من همیشه به رفقا می‌گفتم که اگر آقای هاشمی یک‌بار در جلسه ما شرکت می‌کنند، ما در آن جلسه یک عالم پیشرفت می‌کنیم. واقعاً آن‌وقت این‌طور بود. ایشان، آن‌وقت‌ها به این شورا خیلی کم‌لطف بودند ولی من حالا گاهی هم که می‌بینم ایشان بحمدالله مجبورند که هر هفته شرکت کنند، خیلی خوشحال می‌شوم که بالاخره هیچ چاره‌ای جز این ندارند! آن‌وقت، این‌طور نبود. گاهی مثلاً شش ماه می‌شد که ایشان اصلاً هیچ یادی هم از شورا نمی‌کردند! امروز این‌طور نیست و حضور ایشان واقعاً یک برکت است. من هر وقت این نکته یادم می‌آید، خیلی خوشحال می‌شوم. آقایانی که در آن‌وقت تشریف داشتند، لابد یادشان است که مکرر می‌گفتم وقتی ایشان شرکت می‌کنند، جلسه حرکتی پیدا می‌کند و یک قدم به جلو برمی‌دارد. واقعاً ایشان در جلسه خیلی مؤثر بودند، حالا هم که بحمدالله مرتب شرکت می‌کنند.»

  • نویسنده :
  • منبع :