19 دی: مذاکره کننده ارشد ایران و روسای برخی هیات‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها، روز شنبه در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک پیرامون مسائل باقی‌ماند برای رسیدن به توافق نهایی در وین گفت‌وگو کردند.
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران صبح امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در هتل کوبورگ دیدار کرد. وی سپس با روسای هیات‌های روسیه و چین به صورت جداگانه، در ساختمان دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین ملاقات کرد.
میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم ساعاتی پیش با انریکه مورا دیدار کرد و در توئیتی نوشت که دو طرف پیرامون موضوعات باقی‌مانده‌ای که باید به منظور نهایی کردن توافق وین حل و فصل شود، بحث و تبادل نظر کردند. این دیپلمات روس همچنین درباره دیدارش با علی باقری در توئیتر اینگونه نوشت: از گفتگوی بسیار جالب، حرفه ای و عمیق با هیئت ایران در مذاکرات لذت بردم. ما روی مسائل باقیمانده که باید قبل از دستیابی به توافق حل و فصل شوند، تمرکز کردیم.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت. تا امروز هم مذاکرات به لطف ابتکارات تیم مذاکره‌کننده کشورمان به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده است.
عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران برای بازگشت این کشور بر سر میز مذاکرات، باعث شده است که مذاکره‌کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش داشته باشند.
بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیمات لازم و پیشبرد گفت‌وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد که ایران به پایان‌ موفق گفت وگوهای وین متعهد است و همه تصمیماتی که باید می گرفت، اتخاذ کرده است
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جدیت خود را به طور کامل نشان داده است تاکید کرد: برای اینکه به توافق نهایی برسیم اکنون بستگی کامل به سه کشور اروپایی و آمریکا دارد تا فوری همانند جمهوری اسلامی ایران عمل کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :