19 دی: احمد علیرضا‌بیگی نماینده تبریز جزئیاتی از جلسه غیر علنی نمایندگان و گزارش قالیباف درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین را تشریح کرد. او گفت: آقای قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد دیگر این سؤال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.
احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس از جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس پیش از آغاز جلسه علنی خبر داد و به تسنیم گفت: در این جلسه آقای قالیباف رئیس مجلس گزارش از آخرین وضعیت مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد.
وی افزود: آقای قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد دیگر این سؤال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.
نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: رئیس مجلس گفت این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ایمان را از بین ببریم.
علیرضابیگی اضافه کرد: آقای قالیباف اظهار کرد که در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.
وی اظهار کرد: آقای قالیباف در این نشست همچنین عنوان کرد که یکی دیگر از موضوعاتی که ما بر روی آن تاکید داریم بحث پادمان است که باید حل و فصل شود و علامت سوال‌هایی که بر روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها به‌خصوص تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود.
حسین شریعتمداری امروز درکیهان نوشته بود: دموکرات‌ها در طول این مذاکرات با سیاست چماق و هویج سعی کرده‌اند که با تشدید فشار، ادامه تحریم‌ها و توسل به شگردهای روانی و رسانه‌ای ضمن مقصرنمایی جمهوری اسلامی ایران، توپ را در زمین ایران‌انداخته و با حفظ ساختار تحریم‌ها به برجام بازگردند تا هم در داخل ایالات‌متحده برگ برنده‌ای را رو کنند و هم با بازگشت به برجام مکانیسم ماشه و تشدید تحریم‌ها علیه ایران را از سر بگیرند.
آن‌ها تاکنون نه‌تنها هیچ حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده‌اند بلکه تنها در طول چند ماه گذشته، در سه نوبت تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران اعمال کرده‌اند. ازاین‌رو به نظر می‌رسد که عدم توافق بهتر از توافق بد است
سیدمحمود نبویان هم در نشست علنی صبح امروز (شنبه، ۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری بیان کرد: شاید روز‌های آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود، اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث هیکلی و شخصی نداشته‌ایم.
نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقاً تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم ۲۰۰ نفر مدنظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.
وی تأکید کرد: درباره کانورشن یعنی تبدیل ارز تعهد نداده‌اند که انجام می‌شود یعنی وقتی نفت می‌فروشیم معلوم نیست درآمدی ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم.
مرتضی محمودوند در نشست علنی روز یکشنبه مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در تذکری در رابطه با تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی‌شود، منافع ملت ایران در مذاکرات باید رعایت شود، در غیر این صورت مجلس انقلابی و نمایندگان این ملت به این موضوع ورود می‌کنند.
  • نویسنده :
  • منبع : انتخاب