19 دی: وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای، نسبت به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین برای احیای این توافق، ابراز امیدواری کرد.
به گزارش ریانووستی، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک‌ کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای گفت: تلاش‌ها برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک[برجام] جهت حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد. ما امیدواریم [مذاکرات] موفقیت‌آمیز باشند. هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد.
او تاکید کرد: تعهدات تحت توافق هسته‌ای باید بی هیچ قید و شرطی از سوی همه اجرا شود.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: مجبوریم بگوییم وضعیت کنونی گواه روشن این است که ناتوانی واشنگتن برای مذاکره چه هزینه گزافی برای امنیت جهانی دارد. سیاست مبتنی بر فشار و باج خواهی عاقبیتی ندارد.
به گزارش ایسنا، اظهارات لاورف هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین مطرح می‌شود.
به گفته طرفین مذاکرات، پیشرفت چشم‌گیری در روند مذاکرات ایجاد شده است اما برای رسیدن به توافق نهایی، برخی مسائل هنوز حل نشده باقی مانده‌اند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا درباره پیشرفت‌های انجام شده در مذاکرات بیان کرد: پیش‌نویس و درفتی از توافق آماده شده است و لازم بود که این پیش‌نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد برخی از موضوعات باقی مانده بود که آقای باقری در مورد آنها دستورالعمل‌های لازم را دریافت کند که با طرف‌های مختلف در مورد آنها صحبت کنند.
خطیب‌زاده ادامه داد: متاسفانه در سه یا چند موضع اصلی طرف‌های غربی و آمریکا تصمیمات سیاسی خود را نگرفته‌اند و آنچه که در این تعهد انجام دادیم در تمامی تماس‌ها و گفت‌وگوهایمان بر این موضوع تلاش کردیم خطوط قرمز ایران منطق ایران و دلیلش در مورد این خطوط قرمز و همچنین چگونگی مرتفع کردن موضوعات باقی‌مانده کاملا برای طرف غربی روشن کنیم و مواضع ایران را در این ارتباط تبیین کنیم و اکنون ابهامی برای واشنگتن و غرب در مورد این خطوط قرمز وجود ندارد و تاکید کردیم از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم و همانطور که گفتم الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا در این زمینه نیست و انتظار قطعی داریم که طرف‌های اروپایی بیش از این موضوع را کش ندهند.

  • نویسنده :
  • منبع :