19 دی: رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی را خطا و غیر قانونی دانست و گفت: اگر نهاد نظارتی دقیق کار خود را انجام دهد دیگر شاهد این آشفته بازار قیمت بلیت‌ و نارضایتی مسافر و گردشگر نخواهیم بود.

فصل سفر و گردشگری در راه است در کنار همه تمهیداتی که برای سفر امن و ایمن داخلی و خارجی در نوروز در نظر گرفته شده است، اما گاهی اخبار و گزارش‌هایی از افزایش غیرقانونی قیمت در برخی از خدمات سفر، سردرگمی، نارضایتی و شکایت متقاضیان سفرهای خارجی دریافت می‌شود. در همین چارچوب به‌رغم آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است «قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول پروازهای خارجی نمی‌شود»،‌ اما ظاهرا برخی شرکتی‌های هواپیمایی این قانون را رعایت نمی‌کنند و از قیمت بلیت پروازهای خارجی همچنان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنند، مبلغی که طبق قوانین بین المللی و داخلی خلاف قانون است. 

سازمان هواپیمایی کشوری ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در اطلاعیه ای اعلام کرد: در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنعت حمل و نقل هوایی تاکید کرد: براساس مفاد ماده دو قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها از لحاظ مالیات و عوارض، مشمول مقررات قانون مزبور است. بنابراین مادامی که شرکت‌های حمل و نقل هوایی ترتیبات حمل و نقل هوایی مسافر و بار را فراهم کنند، مکلفند مالیات و عوارض ارائه خدمات حمل و نقل هوایی در ایران را از مسافر یا خریدار خدمت حمل، حسب مورد، مطالبه و وصول ‏کنند. 

این سازمان در خصوص نحوه دریافت مالیات برارزش افزوده در پروازهای داخلی نیز اعلام کرد: بلیت صادره پروازهای سیستمی یا چارتری اعم از الکترونیکی یا جلدی در حکم صورتحساب صادره است. بنابراین درج اجزای تشکیل دهنده بهای بلیت الزامی است، زیرا ماخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، بهای خالص بلیت است و عوارض و تعرفه هایی از قبیل عوارض فرودگاهی، هلال احمر و تعرفه نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها که به موجب قانون، مصوبات هیات وزیران و غیره در بلیط از مسافر اخذ می شود، جزو محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نیست. 

مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی باید حذف شود 

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره به ایرنا گفت: وقتی قانونی به صراحت ابلاغ می‌شود همه ارائه‌دهندگان خدمات ملزم به رعایت آن هستند، وقتی یکی رعایت کند و دیگری امتناع کند بازار به هم می‌ریزد و مشتری هم ناراضی خواهد، تکلیف مشخص است طبق قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده برای پروازهای خارجی باید حذف شود. 

رفیعی درباره گران‌فروشی بلیت پروازهای خارجی و دریافت مالیات بر ارزش افزوده، توضیح داد: طبق قوانین مصرح بین‌المللی که کشور ما هم از آن تبعیت می‌کند، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بلیت پروازهای خارجی را خطا و خلاف قانون است تا تکلیف مالیات بر ارزش افزوده در خدمات سفر مشخص نشود، سفر ارزان نمی‌شود. 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ارزش افزوده به محصول و کالایی تعلق می‌گیرد که قیمت آن از کارگاه تولیدی تا بنکدار و عمده فروش، از بازار تا مصرف‌کننده افزایش دارد، اما قیمت بلیت هواپیما به عنوان یک محصول در صنعت هوایی از تولید تا زمانی که دست مسافر می‌رسد باید ثابت باشد و ارزش افروده ندارد که مالیات به آن تعلق گیرد. 

وی افزود: بر اساس قانون اگر خدمات در ایران انجام شود بابت آن باید مالیات بر ارزش افزوده اخذ شود، اگر دفاتر خدماتی بلیت می‌فروشند مالیات را از آنها باید بگیرند، اما وقتی شرکت هواپیمایی خودش بلیت را می‌فروشد و نظارت هم نمی‌شود، از همین جا گرانی و نارضایتی ایجاد می‌شود. 

رفیعی به مکاتبه (سوم اسفنده ۱۴۰۰) با مسئولان سازمان هواپیمایی کشور درباره مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی اشاره کرد و گفت: طبق قانون دریافت مالیات بر ارزش افزوده برای پروازهای خارجی باید حذف شود، نه اینکه یک شرکت هواپیمایی مالیات بگیرد و شرکت دیگری نمی‌گیرد. اگر نهاد نظارتی دقیق کار خود را انجام دهد دیگر شاهد این آشفته بازار در قیمت بلیت‌ها نخواهیم بود و مسافر و گردشگر ناراضی نخواهد شد. 

«در این نامه یاد آور شدم که «اطلاعیه انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی یاتا مندرج در سند ۸۶۲۲ سازمان بین‌المللی ایکائو و استانداردسازی آن موسوم به پیمان شیکاگو که دولت ایران نیز رسما عضو و متعهد به اجرای این پیمان است با هدف تجارت بین‌المللی و برابری، سیاست خود مبتنی بر عدم تعلق مالیات بر ارزش افزوده به خدمات ارائه‌شده در صنعت حمل و نقل هوایی که صراحتا به دلیل پرداخت وجه مربوطه نمی‌تواند منحصرا تابع قوانین مالیات بر ارزش افزوده حاکم بر کشور مبدا باشد. همچنین خطوط هوایی بین‌المللی از تبعیت قوانین سایر کشورها مشمول قانون بر ارزش افزوده در زمینه دریافت مالیات بر ارزش افزوده به‌جز در محدوده کشور خود منع شده‌اند» 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تصریح کرد: اگر بلیت پرواز خارجی گران فروخته شود، مسافر می‌تواند به راحتی بلیت را از شرکت هواپیمایی خارجی به صورت آنلاین و مستقیم خرید کند، همه فرایند مالی آن سوی کشور و ۱۰ درصد ارزان‌تر انجام می‌شود، اما باید توجه شود که ارز مملکت خارج می‌شود همچنین همه اطلاعات مردم در سرورهای شرکت های خارجی ثبت می شود.  

گردشگری ارزان به شعار و حرف نیست/دولت میان‌داری کند 

رفیعی بیان کرد: گردشگری ارزان به شعار و حرف نیست، دولت برای تحقق آن باید میان‌داری کند، باید جلسه کارشناسی بگذارد و با بخش خصوصی فعال صنعت گردشگری از هتل‌داران تا مدیران دفاتر خدماتی و تورگردانان، همه ذی‌نفعان و فعالان زنجیره تامین خدمات گردشگری گفت‌وگو و مشورت کند. 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: باید بخش‌های مختلف دولتی مرتبط با سفر، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری تا وزارت راه و شهرسازی و سازمان حج زیارت و وزارت خارجه با اصناف صنعت گردشگری دور هم بنشینند و عواملی که هزینه خدمات گردشگری را گران و غیرواقعی می‌کنند شناسایی و رفع کنند. شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌داران هم بیایند، مخالفان و موافقان هم باشند تا سفر ارزان و آسان فقط رویا و شعار باقی نماند.

رفیعی گفت: البته برخی شرکت‌های هواپیمایی چون دولت را حامی خود می‌دانند قیمت بلیت را افزایش می‌دهند، تا دولت وارد میدان نشود، آراء مختلف را نشنود، نظرات مخالف و موافق اهل فن حوزه گردشگری را جمع‌بندی نکند و تصمیم منطقی نگیرد وضع به همین منوال خواهد بود و در همواره در فصل‌های گردشگری شاهد افزایش قیمت خدمات سفر و بلیت های حمل‌ونقل خواهیم بود. 

وی بر ضرورت هم‌اندیشی و مشورت همه فعالان صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: باید یک نهاد یا مقام مسئول نظارتی در حوزه خدمات سفر وارد میدان شود تا این خطاها و افزایش قیمت‌ها انجام نشود، از این گرانی‌ها جلوگیری و مانع زیاده‌خواهی‌ها شود؛ در این صورت گردشگری که حق مسلم همه مردم است به صورت خودکار ارزان می‌شود، و مردم با قیمت واقعی به سفر می‌روند.

  • نویسنده :
  • منبع :