19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان از مشاهده و ثبت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان خبر داد.
ایرج حشمتی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با تبریک روز جهانی حیات وحش (۱۲ اسفند) گفت: تلاش یکی از همیاران محیط زیست در کاشان پس از ۲ سال به ثمر نشست و توانست با رد زدن، تصویر پلنگ ایرانی را در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک این شهرستان ثبت کند.
وی با بیان اینکه پلنگ ایرانی در برخی مناطق حفاظت شده اصفهان وجود دارد، اظهار امیدواری کرد بتوانند با همکاری تمامی مردم شهرستان کاشان، دوست‌داران محیط زیست، سازمان‌های مردم نهاد و به خصوص مردم منطقه برزک از این‌ گونه جانور منحصر بفرد حمایت ویژه‌ای صورت گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: امید می‌رود با مشاهده این جانور نادر و ارزشمند (پلنگ ایرانی) در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، بتوان برای اکوتوریسم به عنوان یک منبع اقتصادی پایدار استفاده کرد.
حشمتی، وسعت منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان را ۶۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: وسعت این منطقه نسبت به دیگر مناطق حفاظت شده اصفهان کمتر است و در آخرین سرشماری در ماه گذشته، بیش از یک هزار و ۲۰۰ راس از گونه‌های شاخص کل، بز، قوچ و میش در منطقه سرشماری شد.
خسارت جدی برخی معادن به کاشان 
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: بهره‌برداری بی‌رویه از معدن‌ها آسیب‌های بسیار جدی به استان اصفهان و به ویژه شهرستان کاشان وارد کرده است.
وی اظهار امیداوری کرد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری بتوان گونه‌های جانوری و ذخیره‌های ژنتیکی را برای نسل‌های آینده حفظ کرد و نسل‌های کنونی امانت‌دار خوبی برای حفظ محیط زیست باشد.
انتشار اخبار صحیح و علمی در ایرنا 
حشمتی با ابراز خرسندی از نحوه اطلاع‌رسانی خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: ایرنا همواره انصاف را رعایت کرده و بدون جانبداری، خبرها را صحیح و علمی منتشر می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار امیدواری کرد همه رسانه‌ها بتوانند رسالت مربوط به خود را به نحو مطلوبی رعایت کنند و همه بخش‌های حقیقی و حقوقی با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی مبنی بر وظیفه عمومی بودن حفاظت از محیط زیست برای نسل های حاضر و آتی، در حفظ محیط زیست کوشا باشند و حقوق نسل‌های آتی پایمال نشود.
۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شصت و هشتیم نشست خود، به پیشنهاد تایلند سوم مارس (۱۲ اسفند) را به عنوان روز جهانی حیات وحش (World Wildlife Day) تصویب کرد.
در این روز معاهده چند جانبه سایتس برای حفاظت کردن از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسیده بود.

  • نویسنده :
  • منبع :