19 دی: یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به تعامل با روسیه درباره توافق هسته ای ایران (برجام) ادامه می‌دهیم.
خبرگزاری رویترز روز شنبه به وقت محلی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرد، افزود که تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین به برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی این توافق داشته باشد.
این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تحریم های جدید علیه روسیه، به برجام ربطی ندارند و نباید هیچ تاثیری بر اجرای احتمالی این توافق داشته باشند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام،به تعامل با روسیه ادامه می دهیم.
این مقام آمریکا در راستای تداوم سیاست هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد روسیه دارای منافع  مشترک برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد: از دولت آمریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواسته ایم که در روند کنونی (پس از احیای برجام) حقوق روسیه در همکاریها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود.
به گزارش ایرنا، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری  قرقیزستان گفت: مذاکرات برای احیای برجام مسیر طولانی پیمود و تعداد نجومی (بسیار زیاد) موضوعات در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است و نکات مبهم زیادی برطرف شده و من این تلاش ها را منصفانه می دانم.
وی افزود: ازنظر ما اگر ایران موافقت کند، مراحل پذیرفتن سند برجام را می توان آغاز کرد.
لاوروف در ادامه با بیان اینکه اما اخیرا مساله ای در مورد منافع روسیه پدید آمده است، اظهار داشت: زیرا توافقات در مورد ازسرگیری برجام شامل مجموعه ای از تعهدات می شود که شامل تعهدات ایران در مورد حجم و شاخص های برنامه هسته ای این کشور و تعهدات دیگر شرکت کنندگان در برجام در مورد طرح هایی در عرصه هسته ای صلح آمیز در ایران می شود که با کمک چین و روسیه مطابق با قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای و تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می شود.
وی افزود: سایر اعضای غربی برجام هم متعهد می شوند که به نظام موافقت شده در برجام در سال ۲۰۱۵ پایبند باشند که بر اساس آن مانعی برای همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران ایجاد نمی شود و در مورد همکاریهای فنی و نظامی با آن کشور هم مانعی وجود ندارد.  
وزیر خارجه روسیه گفت: باتوجه به اینکه تحریم های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده است و با توجه به اینکه واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه امریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی برجام (امضای سند برای اجرای آن) حقوق ما در سرمایه گذاریها و همکاریهای اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.
به گزارش ایرنا، مذاکرات وین پس از رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک طی یک هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و به لحظات سرنوشت‌سازی رسیده است. به محض پذیرش خطوط قرمز و اعلام شده ایران از سوی طرف‌های غربی کمیسیون مشترک برجام منعقد و توافق نهایی اعلام خواهد شد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازگشت از تهران گفت که مذاکرات خوبی را در ایران داشته و بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی ایران گام‌های آتی را در خصوص موضوعات ترسیم می‌کند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (شنبه) با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار کرد. در نتیجه رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در خصوص سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.
گروسی گفت تا ماه ژوئن (خرداد) انتظار دارد که یک جمع‌بندی به شورای حکام ارائه دهد.
وی با بیان اینکه «مسایل پادمانی سیاسی حل نمی‌شود و این را نمی‌پذیرد» افزود: به همین خاطر است ما درگیر روند پادمانی هستیم و بیانیه امروز گواهی بر این مطلب است.
سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند در ادامه همکاری خود همان طوری که در بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ بیان شده است، همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :