سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۸۵ مورخه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «پای پوتین در توقف مذاکرات برجام» بدین شرح است:

رئیس هیئت انگلیس در مذاکرات وین در توئیتی درباره توقف مذاکرات احیای برجام نوشت: عمیقاً ناامیدکننده است، مذاکرات وین متوقف شد.
وی افزود: توافق منصفانه و جامع روی میز است و آماده نتیجه‌گیری هستیم. ایران و امریکا سخت کار کرده‌اند تا اختلافات نهایی را حل کنند. تروییکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) هم اکنون آماده انعقاد این توافق هستند.
نماینده انگلیس در مذاکرات وین در انتها نوشت: عوامل خارجی باید در چند روز آینده حل و فصل شوند وگرنه احتمالاً توافق از بین خواهد رفت.
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی خبر داد. وی افزود: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌ کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و انعقاد توافق ادامه خواهم داد.
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که روسیه قول داده است تا چند روز دیگر درباره ضمانت‌هایی که در مذاکرات احیای برجام درخواست کرده، پاسخ دهد.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین در جلسه هیئت دولت روسیه که گویا آر توافق برجام ناراحت است، گفته است: آمریکایی‌ها حاضرند خیلی سریع با ایران صلح کنند و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند
رفتار اخیر روسیه در مقابل مذاکرات احیای برجام بازتاب زیادی در داخل کشور داشت؛ در این رابطه روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اینکه روسیه خواستار تضمین آمریکا برای معاف بودن روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری روسیه و ایران از تحریم‌های ضد روسی شده، خطایی همانند خطای ترامپ در خارج شدن از برجام مرتکب شده است. روسیه می‌خواهد با این تضمین خود را از زیر فشار تحریم‌های غرب خارج کند.
فرارو هم نوشت: درخواست روسیه برای گرفتن تضمین از آمریکا در برجام و مرتبط کردن این توافق با تحولات اوکراین، چشم‌انداز حصول توافق در وین را به شدت تیره و تار کرد و حالا هیچ‌کس نمی‌داند که مسیرِ دقیقِ تعریف‌شده در توافق جدید چگونه طی خواهد شد. هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی روسیه از تضمین‌ها وجود ندارد. بلکه به عکس، در تماس روز دوشنبه امیرعبداللهیان با لاوروف، روسیه مجدداً روی تضمین‌های خود تأکید کرد.
از شرق گرایان سرشناس کشور حسن عباسی مثل همیشه موضع متفاوتی گرفت و گفت: چهره بین‌الملل عوض شده است لذا ملت ایران امروز باید بر روی میز مذاکره فهرست بلند بالای مطالبات خودش را بگذارد... در رأس این فهرست این است که ما باید کاخ سفید را به حسینیه بدل کنیم دوم بر سر زنان شأن حجاب می‌کنیم سوم کلیات دین اسلام را می‌بایست بپذیرند، چهارم قانون همجنس بازی را باید ملغی کنند، پنجم سیستم فساد را باید جمع کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :