19 دی: یک‌ مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت این کشور با روسیه درباره معافیت‌ از تحریم‌ برای تداوم روابط تجاری‌اش با ایران در قالب برجام مذاکره نخواهد کرد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در پی درخواست روسیه برای دریافت تضمینی کتبی از واشنگتن جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌های آمریکا، گفت که آمریکا [با مسکو] برای حفظ توافق هسته‌ای درباره معافیت از تحریم‌های مربوط به اوکراین علیه روسیه مذاکره نخواهد کرد و در عوض، اگر کرملین از درخواست لحظه آخرش [در مذاکرات وین] عقب ننشیند، تلاش خواهد کرد توافقی جدید و بدون حضور روسیه انجام دهد.
در پی به خطر افتادن یکی‌ از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت جو بایدن که بازگشت به توافق هسته‌ای بود، به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، مسکو یک هفته وقت دارد از خواستش برای دریافت ضمانت کتبی جهت معاف شدن از تحریم‌های مربوط به اوکراین در زمینه روابط تجاری آتی مسکو با تهران، صرف نظر کند.
 در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اشخاص و نهادهای روسی، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است.
مذاکرات وین در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.
جوزپ بورل، مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری درباره مکث در مذاکرات وین گفته بود: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم تاکید کرده است: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش درباره تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین گفته بود: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.

  • نویسنده :
  • منبع :