19 دی: وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان با نفی اظهارات آمریکا درباره مانع تراشی روسیه در مذاکرات وین، گفت مسکو از واشنگتن در زمینه همکاری‌ها در چارچوب برجام، ضمانت کتبی دریافت کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو، گفت که اظهارات آمریکا مبنی بر این که مسکو در حال مانع تراشی بر سر راه تلاش‌ها در راستای احیای توافق هسته‌ای است، صحت ندارد.
لاوروف گفت روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌ها اعمال شده بر مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین مانع همکاری[با ایران] در چارچوب توافق نخواهد شد.
به گزارش ایسنا، اظهارات لاوروف در پی این مطرح می‌شود که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. این مذاکرات چند روز پیش در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.
بخشی از این تحولات، کشمکش‌هایی است که در روابط واشنگتن-مسکو در زمینه درخواست روسیه مبنی بر دریافت ضمانت کتبی از آمریکا جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌ها ایجاد شده است. دولت آمریکا موضوع تحریم‌های روسیه را که در پی حمله آن به اوکراین اعمال شده‌اند به روند مذاکرات وین بی‌ربط می‌داند و با هرگونه صدور معافیت یا ارائه تصمین در این زمینه، تا کنون مخالفت کرده است.
در این راستا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این که آیا تغییری در تصمیم آمریکا مبنی بر مخالفت با درخواست روسیه برای دریافت تضمین کتبی جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران ایجاد شده است یا نه و آیا آمریکا مایل است این درخواست را بررسی کند و شاید با روسیه درباره‌اش مذاکره کند، گفت: نه نیستیم. ما به وضوح گفته‌ایم تحریم‌های جدید مربوط به روسیه به برجام ربطی ندارند و نباید هیچ گونه تاثیری بر اجرایی شدن آن داشته باشند. اصلا قصد نداریم چیز جدید یا بخصوصی راجع به این تحریم‌ها به روسیه ارائه دهیم، به چیز جدیدی هم برای دست‌یابی موفقیت‌آمیز به توافقی در زمینه بازگشت به اجرای کامل برجام نیاز نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :