19 دی: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی اعلام کرد، بنا به درخواست مسکو برخی مفاد ضروری به متن توافق احتمالی وین اضافه شده‌ تا از همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اطمینان حاصل شود.
به گزارش روز چهارشنبه از خبرگزاری "تاس"، زاخارووا افزود: «اوضاع در عرصه بین‌المللی به سرعت درحال تغییر است و حملات خصمانه آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه، ما را برای جلوگیری از مانع تراشی‌ها در مقابل همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران به فکر فرو برد.» 
زاخارووا تصریح کرد: «برای تضمین اینکه تمامی پروژه‌ها و حیطه‌های فعالیت پیش‌بینی‌ شده در برجام از جمله همکاری با ایران در نیروگاه اتمی بوشهر از آثار منفی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه مصون بمانند مفاد ضروری اضافی در متن توافق آتی قرار گرفته‌اند.» 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در اظهاراتی مشابه با سایر مقامات روسیه اعلام کرد، دلیل کند شدن روند مذاکرات مسکو نبوده است. 
وی ادامه داد: «ما در روند رسیدن به توافق برای از سرگیری اجرای برجام تاخیر ایجاد نکرده‌ایم.» 
از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که موضوع ادامه مذاکرات وین برای روسیه بسیار اهمیت دارد.
در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو از واشنگتن تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بخاطر جنگ اوکراین علیه روسیه وضع شده است، به همکاری مسکو با تهران مربوط نمی‌شود.
میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم که ریاست هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: ما گمانه‌زنی‌های زیادی را در مورد «خواسته‌های لحظه آخری روسیه در مرحله پایانی مذاکرات وین» که ظاهرا توافق وین را مسدود می‌کند مشاهده می‌کنیم. 
وی با بیان اینکه "همانطور که در هفته گذشته چندین بار توییت کردم که این یک دروغ است" افزود، برخی از خواسته‌های روسیه پذیرفته شده است. 
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد این توقف تنفسی به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام بوده است. 

  • نویسنده :
  • منبع :