19 دی: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش با رد کردن هرگونه گمانه‌زنی‌ درباره نقش روسیه در مذاکرات وین، گفت به نتیجه رسیدن توافق در مذاکرات وین به کشورهای دیگر مذاکرات به ویژه آمریکا بستگی دارد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره گزارش‌های اخیر راجع‌ به موضع روسیه در مذاکرات وین نوشت: فاجعه است! از گمانه‌زنی‌ها درباره موضع روسیه در مرحله آخر مذاکرات وین خسته‌ شده‌ام. سوء تفاهم‌ها، سوءتعبیرها و تحریف واقعیت. لب مطلب این که، به نتیجه رسیدن توافق[در مذاکرات وین] به روسیه بستگی ندارد، به بقیه بستگی دارد،‌ به ویژه آمریکا.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در این باره در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو، گفت که اظهارات آمریکا مبنی بر این که مسکو در حال مانع تراشی بر سر راه تلاش‌ها در راستای احیای توافق هسته‌ای است، صحت ندارد.
لاوروف همچنین در دیدار با امیرعبداللهیان گفته بود روسیه بر خلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌نخواهد بود و تا انتها رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد نمود.
با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. این مذاکرات چند روز پیش در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.
بخشی از این تحولات، کشمکش‌هایی است که در روابط واشنگتن-مسکو در زمینه درخواست روسیه مبنی بر دریافت ضمانت کتبی از آمریکا جهت مصون ماندن روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران از تحریم‌ها ایجاد شده است. دولت آمریکا موضوع تحریم‌های روسیه را که در پی حمله آن به اوکراین اعمال شده‌اند به روند مذاکرات وین بی‌ربط می‌دانست و با هرگونه صدور معافیت یا ارائه تصمین در این زمینه، مخالفت کرد.
با این وجود، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته با اشاره به اینکه واشنگتن شراکت مسکو در پروژه‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را تحریم نخواهد کرد، مدعی شد که این کشور به روسیه اجازه نخواهد داد از توافق هسته‌ای به عنوان راه گریزی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند.

  • نویسنده :
  • منبع :