19 دی: یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی با انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن در قبال احیای توافق هسته‌ای، سیاست‌های آن را تا کنون برای شکستن بن‌بست حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران و خاتمه بخشیدن به رویکرد «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ در قبال ایران، ناکارآمد دانست.
پایگاه تحلیلی ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی درباره رویکرد دولت بایدن در قبال احیای توافق هسته‌ای نوشت: می ۲۰۲۲ فرا رسیده است و دولت بایدن هنوز روی اوکراین متمرکز است که جنگ آن ماهها طول کشیده است. دولت بایدن و دموکرات‌ها تا حد زیادی نگران چشم‌انداز تاریکشان در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو هستند. آمریکا و ایران در فراسوی این سناریوهای شوم در غیاب یک توافق هسته‌ای در آتش‌بسی متشنج عمل می‌کنند.
ریسپانسیبل استیت‌کرفت در ادامه نوشت: ایران از غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحات خودداری کرده است، در حالی که تیم بایدن از کاهش یا اجرای دقیق تحریم‌های دوران ترامپ که برایشان به جا مانده است، خودداری کرده‌اند. هنوز بحث‌ها بر سر احیای برجام[توافق هسته‌ای] ادامه دارند اما عملا در کما به سر می‌برد و هیچ‌گاه احیا نمی‌شود. رئیس جمهور بایدن و مشاوران او بر این باورند که اگر فقط انتخابات میان‌دوره‌ای را با موفقیت پشت سر بگذارند، آن‌ وقت بالاخره می‌توانند مسئله آزاردهنده [برنامه هسته‌ای] ایران را حل‌وفصل کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: تنها مسئله این است که دیگر فرصت ندارند. اسراییل همتایان آمریکایی‌اش را با اعلام ترور قریب‌الوقوع یک مقام ارشد امنیتی شگفت‌زده می‌کند. درست مانند وقتی که اسراییل پس از اولین هفته مذاکرات چندجانبه هسته‌ای در اولین سال ریاست جمهوری بایدن، در تاسیسات اتمی نطنز دست به عملیات خرابکارانه زد، دولت بایدن وقت کافی برای متقاعد کردن اسراییل به متوقف کردن این عملیات ندارد و در عوض تصمیم می‌گیرد خود را آماده بازخورد آن بکند.
این پایگاه تحلیلی می‌افزاید: ایران اول بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بیرون کرده سپس قصدش برای خروج رسمی از این توافق در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را اعلام و شروع کرد به غنی‌سازی در سطح تسلیحات. با وجود گزارش‌ها درباره این که ایران در حال آماده شدن برای حمله به پایگاه‌های نظامی و شرکای آمریکا در منطقه می‌باشد و آمریکا در حال انتقال ناوهای هواپیما بر به خلیج فارس است، قیمت بنزین در این کشور[آمریکا] بالا می‌رود و شرکای منطقه‌ای آمریکا در خلیج فارس از افزایش تولید برای خنثی کردن بحران انرژی خودداری می‌کنند.
در این گزارش همچنین آمده است: اگرچه دولت بایدن فکر می‌کرد در مسیر انتخابات میان‌دوره‌ای روی مسئله ایران کنترل دارد، حالا رئیس جمهور بایدن باید میان گزینه‌های بدون برد تصمیم بزرگی اتخاد کند. آیا او دستور حملاتی پیش‌گیرانه را علیه تاسیسات هسته‌ای ایران می‌دهد  که موجب آتش‌افروزی جنگی خونین خواهد شد و ضربه‌های اقتصادی بیشتری در پی خواهد داشت؟ یا چشم امید به این دارد که تنش‌ها پیش از آن که ایران از آستانه تسلیحات هسته‌ای رد شود، پایین بیایند؟
ریسپانسیبل استیت‌کرفت علاوه بر این نوشت: تصور چنین وضعیتی دشوار نیست. اگر تصور کنیم دولت بایدن و ایران موفق به برطرف کردن آخرین مانع در مذاکرات هسته‌ای نشوند که در واقع قرص سمی دوران ترامپ است و برای ترغیب ایران به فاصله گرفتن از پایبندی به توافق هسته‌ای و ممانعت از دولتی دموکرات در راه احیای این توافق ساخته شده بود، بحران می‌تواند از هر طرفی بروز پیدا کند.
این پایگاه تحلیلی در ادامه گزارشش آورده است: اگرچه، دولت بایدن در حال حاضر در ازای خارج کردن نام سپاه پاسداران ایران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی»، امتیازهایی غیر هسته‌ای از ایران می‌خواهد. ایران از دادن این امتیازها خودداری می‌کند و بر سر موضع خود پافشاری می‌کند که نام سپاه باید به عنوان بخشی از روند بازگشتی دوجانبه به پایبندی به توافق هسته‌ای از این فهرست خارج شود. نشانه‌های کمی وجود دارد که دنبال کردن گزنیه‌های مصالحه‌جویانه مورد توجه واقع شوند.
در این گزارش مطرح شد: وضعیت امور برای رئیس جمهور که در کارزار انتخاباتی‌اش وعده احیای پایبندی آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای را داده و از کاهش تاثیر تحریم‌ها بر روی مردم عادی ایران در دوران درگیری با بیماری همه‌گیر کرونا حمایت کرده بود، ناامید کننده است. دولت بایدن هرگز وقت یا اراده سیاسی لازم برای برطرف کردن این بن‌بست را پیدا نکرد که اولین روز ریاست‌جمهوری‌اش با شکست در انجام دادن اقدامی-نمادین یا غیر از آن- برای خاتمه دادن به رویکرد فشار حداکثری دوران ترامپ شروع شد.
این پایگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به این که «شکستن این بن‌بست هسته‌ای از آن زمان سخت‌تر شده است»، نوشت: در حالی که بایدن تحریم‌ها را حفظ کرده است، برنامه هسته‌ای ایران به طور پیوسته به سطوح جدیدی رسیده است که با عملیات خرابکارانه اسراییل در سال ۲۰۲۱ که دولت بایدن نتوانست آن را متوقف کند، برانگیخته شده است و حالا مذاکرات بر سر تحریمی که بیشتر نمادین بوده و مخصوصا به قصد مداخله در دیپلماسی بایدن اعمال شده بود، دچار وقفه شده است. احیای برجام هنوز مورد حمایت اکثریت مردم آمریکا و حزب دموکرات است اما انتخابات میان دوره‌ای نزدیک است و عناصر حزب او[دموکرات] درباره سیاست رسیدن به توافق عصبانی‌تر می‌شوند، اگرچه این مبارزه‌ای باشد که بایدن و حامیان او در آن پیروز شوند.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: ترامپ آتش‌افروزی بود که سعی کرد توافق هسته‌ای را به آتش بکشاند اما بایدن به جای خاموش کردن آتش، مردد در صحنه جرم باقی مانده است. نتیجه محتمل‌تر این است که او هزینه این آتش‌سوزی را یا به شکل جنگی فاجعه‌بار یا با دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی بپردازد. هر دو حالت، یعنی بیش از حد ضعیف بودن بایدن برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران یا بیش از حد نامعقول بودن او برای رفتن به دنبال جنگی که ترامپ هم از آن دوری جسته بود، برای جمهوری‌خواهان خوشایند خواهد بود. این در حالی است که بایدن فقط می‌تواند خودش را مقصر بداند. می‌توان از تمامی این فجایع اجتناب کرد. توافقی خوب روز میز است، البته اگر بایدن جرات نجات دادن آن را داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :