19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به توسعه صنایع آب‌بر و معضل کم آبی، گفت: قم به دلیل ویژگی‌های اقلیمی همیشه با مشکل تامین آب پایدار روبه رو بوده که بدلیل خشکسالی‌های اخیر و توسعه‌های صنعتی مصرف آب به سمت موارد غیرضروری رفته است.
حسن بختیاری در جلسه ای پیرامون بررسی مسائل شهر دستجرد در سالن جلسات بخشداری این شهر، با اشاره به وضعیت آب استان و کاهش آب چاه های شهر دستجرد اضافه کرد: بدلیل جانمایی نادرست احداث مسکن به خصوص در شکل انبوه سازی آن برخی از مناطق این شهر و روستاهای آن با کمبود آب و افزایش استخراج از چاه ها و قنات ها روبه رو شده است.
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه مازاد جمعیت مناطق گردشگری مانند شهر دستجرد در ایام تعطیلات نیز بر کمبود آب در این منطقه دامن زده است، یادآور شد: به دنبال اصلاحاتی در شبکه آبرسانی استان با هدف پایداری بیشتر آب در سطح روستاها هستیم.
بختیاری با اشاره به نیاز شهر دستجرد جهت تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه آب، گفت: تاکنون سرمایه گذاران جهت احدات تصفیه خانه اعلام آمادگی نکردند و در این شرایط باید به دنبال طرح های مشارکتی با بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت پساب آن بصورت دائمی برای شهرداری این شهر باشیم.
مشکل دائمی آب در روستاهای قم
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری قم نیز با اشاره به مشکل آب روستاهای قم، بیان کرد: طی سالهای اخیر حل مشکلات آب روستاهای استان بصورت مقطعی بوده و هیچ گاه مشکل یک روستا بصورت دائمی حل نشده است.
سجاد چهرگانی ادامه داد: برای حل ریشه ای مشکل آب روستاها، قرارگاه تامین پایدار آب روستاها در سطح ملی تشکیل شده تا مشکلات کم آبی روستا بصورت کلان بررسی و تصمیم سازی شود.
وی با اشاره به مساله واگذاری اراضی در روستاها نیز گفت: یکی از مشکلات مهم در این عرصه دشواری در تمییز دادن بین تقاضاهای واقعی و ساکنان واقعی روستا با خوش نشینان است.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار تن در شرایط عادی و ۵۰ هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش‌های پنج گانه قم است که با مرکز استان حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. این بخش دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان و ۵۲ روستا است.
بخش خلجستان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و به لحاظ داشتن محیط زیستی سرشار از لطافت و زیبایی و گردشگاه‌های طبیعی و بکر، منطقه‌ای ممتاز برای گردشگری به حساب می‌آید.

  • نویسنده :
  • منبع :