19 دی: معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم گفت: فاز نخست خط یک مترو قم از دو ماه گذشته آماده انجام تست گرم و سرد است و تمام تجیهزات بهره‌برداری نهایی شده و هم اکنون تامین قطار و ناوگان مشکل و معضل اساسی افتتاح قطار شهری است.
سید امید خداشناس روز شنبه در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از رونداجرایی پروژه قطار شهری قم، افزود: پروژه خط یک مترو قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر از مسجد مقدس جمکران تا انتهای خیابان امامزاده ابراهیم در ۱۴ ایستگاه در حال اجراست.
وی ادامه داد: تامین ناوگان و واگن های قطار شهری در کل کشور بر عهده دولت است که بدلیل مباحث مربوط به تحریم و انتقال ارز و مسائلی از این دست شاهد کندی در تامین ناوگان هستیم.
وی با بیان اینکه وزارت کشور متولی پروژه‌های قطار شهری در ایران است، یادآور شد: بازرسان وزارت کشور در بازدید هفته گذشته خود از پروژه قطار شهری قم رضایت ۹۵ درصدی از عملکرد شهرداری قم داشتند؛ امیدواریم تا قبل از پایان سالجاری شاهد بهره برداری نهایی از متروی قم باشیم.
معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم تاکید کرد: در صورت تامین قطار و واگن در کمتر از ۴ ماه آینده شاهد بهره برداری و مسافرگیری از فاز نخست خط یک متروی قم در حدفاصل میدان کشاورز تا میدان مطهری خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای مدیریت بهتر این طرح، پروژه در دو فاز تقسیم بندی شده است که فاز نخست به طول ۶ کیلومتر از محله قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری در ۴ خط در مراحل نهایی خود قرار دارد؛ در طول این مسیر ریل گذاری و کابل کشی بصورت کامل انجام گرفته است.
خداشناس افزود: در طول این ۶ کیلومتر از فاز نخست خط یک مترو قم، ۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که از این بین ایستگاه ابتدایی در میدان کشاورز و ایستگاه پایانی در میدان مطهری پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصدی دارد و ۴ ایستگاه عبوری دیگر نیز بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت دارد.
معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه در فاز نخست خط یک قطار شهری دو ایستگاه میدان کشاورز و شهید مطهری جهت مسافرگیری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، گفت: ۴ ایستگاه عبوری نیز به موازات آن وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: در فاز دوم پروژه خط یک مترو قم به طول ۹ کیلومتر از میدان مطهری تا مسجد جمکران ریل گذاری و حفر تونل بصورت کامل انجام یافته است و در مرحله اول پیش بینی شده تا دو ایستگاه با تراکم مسافر بالا بعد از بهره برداری از فاز یک قطار شهری، مورد بهره برداری قرار بگیرد.
خداشناس ابراز داشت: در طول حدود ۱۵ کیلومتر از قطار شهری قم ۱۴ ایستگاه پیش بینی شده که از این بین ۶ ایستگاه احداث شده‌است.
بومی‌سازی چشمگیر تجهیزات قطار شهری قم
مسوول طراحی و تامین تجهیزات قطار شهری قم نیز با اشاره به بومی سازی بسیاری از تجهیزات متروی قم، بیان کرد: در مرحله نخست بومی سازی تجهیزات قطار شهری با تمرکز با شرکت‌های دانش بنیان، با حذف فرش PU، پابندها و لایه های فوق ارتجاعی برای اولین بار توسط یکی از شرکت های بومی تولید و تامین کرد.
محمدجواد جعفری ادامه داد: همچنین پک کامل سوزن "کراس اور" نیز برای تغییر جابه جایی قطار شهری نیز توسط یکی از شرکت های دانش بنیان در شهر تبریز ساخته و برای اولین بار در خط متروی قم نصب و تست گرم و سرد آن انجام گرفته است؛ پیش از این فقط کشور فرانسه از فناوری ساخت این سوزن ها برخوردار بود.
وی یادآور شد: در خصوص تجهیزات انرژی و تهویه نیز که پیش از این کشور سوئیس و سایر کشورهای اروپایی غربی وارد می‌شود هم اکنون از طراحی، ساخت و نصب بصورت صد درصد در داخل کشور بومی سازی می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :