19 دی: مدیرکل مدیریت بحران استان قم بر ضرورت اقدام سریع و کارشناسی شده برای مقابله با این ابربحران در این خطه تأکید کرد.
محسن اروجی دوشنبه شب در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در حال حاضر با کوچکترین وزش باد، گرد و غبار هوای شهر قم را در وضعیت ناسالم قرار می دهد و این مسأله بسیار جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در سال های پرباران و کم باران وضعیت خیزش گرد و غبار در استان قم نیز تا حدودی تغییر پیدا می کند، اظهار داشت: آنچه مسلم است مهمترین عامل بروز پدیده و گرد و غبار در شهر قم، خشکسالی های مستمر و کم آبی است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم از کمبود ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و تجهیزات هواشناسی در استان نیز انتقاد کرد و گفت: کمبود این امکانات و تجهیزات، منجر به عدم پیش بینی به موقع و تحلیل درست داده ها می شود که این معضل باید از طریق سازمان های ملی برطرف شود.
وی با بیان اینکه با ادامه روند کنونی، قطعا روزهای ناسالم بیشتری در فصل تابستان خواهیم داشت، بر ضرورت اقدام سریع و کارشناسی شده برای مقابله با این ابربحران تأکید کرد و گفت: دستگاههای اجرایی ذیربط باید با همکاری و هماهنگی، اقدام مناسبی را در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار انجام دهند.
اروجی نبود دستورالعمل مشخص متناسب با شرایط اقلیمی استان قم برای عمل در هنگام آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار را مورد توجه قرار داد و گفت: شرایط قم با توجه به همجواری با دریاچه نمک و کانون های فعال گرد و غبار در مرکز کشور، بسیار خاص است و باید تصمیم مناسب در این رابطه اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه آلودگی روزهای گذشته ناشی از نزدیک ترین کانون گرد و غبار به شهر قم بوده است، تصریح کرد: کارشناسان دستگاههای اجرایی از مناطق مستعد و کانون های القاء گرد و غبار بازدید کرده و گزارش روشن و مشخص خود را ارائه خواهند داد.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم در پایان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع گرد و غبار در صبح فردا، تأکید کرد: شهروندان ضمن استفاده از ماسک، از ترددهای غیرضرور به شدت پرهیز کرده و از انجام هرگونه ورزش های هوازی و سنگین خودداری کرده و فعالیت های معدنی و عمرانی آلاینده به ویژه سنگ کوبی ها و معادن شن و ماسه تعطیل شود.
همراه با وزش باد و خیزش گرد و غبار از ابتدای هفته جاری، شاخص کیفیت هوای شهر قم طی سه روز در شرایط ناسالم برای عموم قرار گرفته بود. 

  • نویسنده :
  • منبع :