سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۷۳ مورخه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ با عنوان «خبر عظیم قرن» به قلم آیت پیمان بدین شرح است:

ابر دوربین فضایی جیمز وب، عکس‌هایی مخابره می‌کند که جهان را به حیرت واداشته است.
این حیرت و تفکر در آن خوب است و دعوت قرآن کریم هم هست که ما را به تفکر در خلق سماوات و ارض! فرا خوانده است.
اما حیرت این بنده بیشتر از غفلت تاریخی مسلمانان است که موجب عقب ماندنشان در آخر قافله انقلاب صنعتی دیروز و انقلاب وب در امروز شده است.
حال آنکه، آنچه را کاوشگران غربی با دوربین جیمز وبِ جدید و با هابلِ قدیم به دست آورده‌اند، هنوز گمانه است و احتمال و فرضیه وجود جهان‌های موازی و کهکشان‌هایی بیشتر از آنچه تاکنون شناخته شده است.
دست آورد بزرگ قرنشان، فقط همین فرضیه‌های مبتنی بر احتمال و حدس و گمانه‌زنی است، با این سطح از ابزار و تکنولوژی!
حال آنکه ۱۴ قرن پیش اینها را نه با احتمال بلکه با قطعییت به ما گفته‌اند.
غربی‌ها به گفته مرحوم روژه گارودی مظلوم، برای فرضیه‌هایی که اغلب آنها را از متون اسلامی به دست آوردند! انستیتو تحقیقاتی و آزمایشگاه و مرکز مطالعاتی درست کردند و به تحقیق و آزمایش پرداختند، ولی مسلمانان برای این امور حرکتی نکردند و گامی بر نداشتند.
۱۴ قرن پیش، پیشوای اول ما، امام علی علیه السلام، نه با حدس و گمان، بلکه با خبر قطعی! به ما فرمودند؛ «به‌درستی در ستارگان آسمان شهرهایی مانند شهرهای زمین و مدائنی مثل مدائن شما وجود دارد» و قرآن کریم از اقطار سماوات و ارضین فرمود و در مورد راه یابی به این اقطار با قوه و قدرت و سلطان علم سخن گفت و ما را به آن هدایت کرد، اما مع الاسف مسلمانان بر خود لازم ندیدند که به این گفته‌ها توجه کنند و انستیتویی و مرکزی و پایگاهی مطالعاتی برایش درست کنند و کاوشگر بسازند و ... ببینند این آقا و این کتابشان چه می‌گوید.
امروز هم جهان اسلام و کانون تشیع و عالمان دینی حوزه و دانشگاه‌های ما و دیگر مسلمین، مثل اسلاف خود سکوت عمیق کرده‌اند و حتی تحلیلی و نظری هم نمی‌دهند و در برابر بمب پدیده‌های اکتشافاتی جیمز وب و انقلاب آغاز شده متاورس و طوفان جهان شمول اطلاعات و سونامی‌های پیاپی دو برابر شدن علوم منتشر شده بشر در هر سه ماه یک‌بار!! که در اثر مدیاها و تکس‌های دنیای وب رخ می‌دهد، همچنان نقشی ندارند و تاثیری نمی‌گذارند.
کارکرد امروزین حوزه‌های علمیه و دانشگاه هایما در این رخ دادها، از برگزار کردن چند جلسه و همایش در حد گفتگو و خبر دهی و اقناع و ارضا شدن از این نشست‌ها فراتر نرفته است.
دوربین جیمز وب مردم جهان را به وادی حیرت نسبت به عمق لایتناهی جهان و عظمت ناشناخته آن و حقارت زمین و زمینیان فرو برده است، اما این بنده کم بهره از علم و دانایی را در حیرت از عمقِ بی‌پایان فسردگی و رخوت و خواب سنگین پیروان قرآن و نهج‌البلاغه عرق کرده است.
حیرت به خاطر اینکه، آنچه خود داشته‌ایم، همچون اسلاف خویش زبیگانه تمنا داریم.

منبع حدیث؛
بحار الانوار جلد ۵۵ و نهج البلاغه خطبه اول:
تَفْسِیرُ عَلِی بْنِ إِبْرَاهِیمَ ، عَنْ أَبِیهِ وَ یعْقُوبَ بْنِ یزِیدَ عَنِ اِبْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلاَمُ: هَذِهِ اَلنُّجُومُ اَلَّتِی فِی اَلسَّمَاءِ مَدَائِنُ مِثْلُ اَلْمَدَائِنِ اَلَّتِی فِی اَلْأَرْضِ مَرْبُوطَةٌ کلُّ مَدِینَةٍ إِلَی عَمُودٍ مِنْ نُورٍ طُولُ ذَلِک اَلْعَمُودِ فِی اَلسَّمَاءِ مَسِیرَةُ مِائَتَینِ وَ خَمْسِینَ سَنَةً.


  • نویسنده :
  • منبع :