19 دی: آیت‌الله حسین نوری همدانی گفت: وظایف حوزه‌های علمیه و اندیشمندان اسلامی در مورد واقعه غدیرخم و معرفی آن به جوامع بشری سنگین و مهم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در آیین تلبس ۵۰ تَن از طلبه‌های جوان به لباس روحانیت، عید غدیرخم را فرصت مناسبی برای معرفی اسلام ناب دانست و اظهار داشت: بزرگ ترین حق کشی تاریخ بشر، انکار غدیر است و لطمه‌های جبران ناپذیری را بر پیکره اسلام وارد کرد و موجب شد عده‌ای از نعمت ولایت معصوم محروم شوند که تبعات آن تا روز قیامت باقی می‌ماند و این مساله بزرگ ترین حق کشی در تاریخ است.
وی در ادامه به تبیین جایگاه امامت و اهمیت واقعه غدیر خم پرداخت و خاطر نشان کرد: غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون امامت و ولایت نابود شدنی است، عید غدیر عیدی تاریخی و سرنوشت‌ ساز تا روز قیامت به شمار می‌آید. امامت و غدیر یک موضوع مهم توحیدی است.
نوری همدانی با ضروری خواندن شناخت جایگاه برجسته و ممتاز علی (ع) افزود: امام علی تکمیل‌ کننده نبوت و هدایت انسان‌ها بود، بنابراین شناخت این خیمه‌گاه و ستون اصلی دین، جزو ضروریات است، باید مواظب غدیر باشیم تا همانند زمان‌های گذشته در شناخت و معرفی آن انحراف ایجاد نکنند، زیرا غدیر موضوع اصلی شیعه است.
وی حفظ دستاوردهای غدیر را یکی از وظایف مهم ذکر کرد و افزود: اگر مردم ولایتمدار و متدین به غدیر اهمیت بیشتری بدهند و غدیر نیز مانند عاشورا فراگیر و همگانی شود، مساله غدیر در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
آیت‌الله نوری همچنین وضعیت امروز جهان را بسیارحساس دانست و خطاب به طلبه‌ها گفت: امروز دشمنان اسلام با تمام قوا مشغول فعالیت علیه این انقلاب هستند و می‌خواهند به هر قیمتی ایران را تحت فشار قرار دهند، اما باید توجه داشت وظیفه حوزه های علمیه و ما طلبه ها بسیار سنگین است و بنده همانند گذشته تاکید به حفظ انقلاب دارم و باید نتایج و خدمات انقلاب تبیین، و دستاوردهای آن که بسیار هم بود نیز حفظ شود و در کنار آن باید آسیب‌ها را شناسایی و بیان کنیم و به مسئولان تذکر دهیم.
وی در ادامه بیان داشت: شکی نداریم علمای بزرگ ما همه در طول تاریخ به سیاست اسلامی توجه داشته‌اند اما به اشکال مختلف و با در نظر گرفتن شرایط زمان خود یک وقت مثل موسس حوزه علمیه قم با یک درایت و پختگی با رضاخان مواجه می‌شود و حوزه را حفظ می‌کند که ثمره حوزه او امام شد.
وی اضافه کرد: یک وقت نیز مثل استاد بزرگوار ما  آیت‌الله بروجردی عمل می‌کند که در مواقع خاص آن چنان تذکر می‌دهد و موضع گیری می‌کند که حکومت پهلوی مجبور می‌شود از برخی اقدام‌ها صرف نظر کند و یک وقت هم مانند امام راحل که توانست تحولی عظیم ایجاد کند و عزت و خودباوری را به مردم برگرداند، و ابرقدرت‌ها را به‌عنوان استکبار معرفی کند مستضعفان را متشکل سازد و تا به امروز هم رهبر معظم انقلاب همین اصل را دنبال می‌کنند این در حالی است که همه این بزرگان به وظیفه خود عمل کرده اند منتهی با اشکال مختلف و مطابق با مقتضای زمان خود.
این مرجع تقلید در ادامه هوشیاری مسئولان را مهم توصیف و خاطر نشان کرد: باید بین اقشار مختلف جامعه وحدت و همدلی باشد و مسئولان هم با وحدت و همدلی و پرهیز از اختلاف تمام سعی خود را برای خدمت به مردم به کار بگیرند، چرا که اصل مردم هستند. 
نوری همدانی در ادامه افزود: حضرت علی مردم را ستون دین معرفی کرد و امام سجاد اشرف عبادات را خدمت به مردم دانست، از این رو باید قدر و منزلت این مردمی که تمام وجود خود را وقف این نظام و انقلاب کرده‌اند را بدانیم و به اینها خدمت کرد و آقایان این جمله امام خمینی (ره) را که فرمود، مردم ولی نعمت ما هستند که این حرف بر گرفته از فرهنگ اهل‌بیت در خدمت به مردم است را تابلو کنند و در مقابل دیده گان خودشان بگذارند.
وی با اشاره به برخی مشکل‌های جامعه یادآور شد: معیشت مردم، حل معضل بیکاری، برقراری اسباب ازدواج جوانان و درمجموع حفظ کرامت ملت وظیفه مسئولان است که مشغول خدمت هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :