19 دی: نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد مارک ویلموتس به ترکمنچای قراردادهای ورزشی تاریخ ورزش ایران معروف شد و جای دفاعی ندارد.
سید احسان قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب در گفت وگویی درباره قرارداد مارک ویلموتس، اظهار داشت: پس از آنکه ویلموتس با ایران قطع رابطه کرد، عنوان شد که این مربی در رتبه نهم رنکینگ مربیان جهان است. در صورتی که در سایت های رتبه بندی چنین نامی در این رتبه ندیدیم و وی حتی در رده ۵۰ جهان هم قرار نداشت.
وی افزود: خیلی صحبت ها درباره ویلموتس شنیدیم و این قرارداد به ترکمنچای قراردادهای ورزشی تاریخ ورزش ایران معروف شد و جای دفاعی نداشت. گفتند قراردادی بسته شده و تیم نتیجه نگرفته و مربی خواهان پولش و از ایران خارج شده است. ما این روزها را می دیدیم و ۱۷ ماه راجع به رای نهایی کاس(دادگاه) صبر کردیم. این روز دیده می شد اما برای مصلحت ملی سکوت کردیم و الان جای تعارف نداریم.
نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هیچ کسی نمی تواند از این قرارداد دفاع جانانه کند زیرا حواشی زیادی دارد. در این قرارداد دو وکلا بودند و باید حق وکاله آنها را فدراسیون پرداخت کند. اما ساختمان فدراسوین فوتبال و سه دنگ ساختمان پرسپولیس به نام شستا سند خورده است.
وی یادآور شد: عالی ترین مقام ورزش در دولت الان آمده این تعبیر را به کار می برد که این قرارداد فاجعه بوده است. اسناد و مدارک زیادی در فدراسیون فوتبال و وزارت جمع آوری شده است. گفته شده که سند فدراسیون توقیف موقت است و در صورتی که این سند مالکیتش به صورت کامل به نام شستا واگذار شده  و توقیفی وجود ندارد. با مردم صادقانه حرف بزنیم.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همان زمان مطرح شد که یک شرکت ایرانی هلندی معرف ویلموتس بود. چطور هلند این همه مربی سرشناش دارد اما مربی بلژیکی را معرفی کردند و بعد از آن رییس شرکت گفت ما معرف بودیم اما در مذاکرات نبودیم و در مراحل پایانی دور خوردیم.
نماینده مردم سرخس - فریمان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: صدها معرفی نامه وجود دارد چرا باید وزیر ورزش وقت معرفی سرمربی را باید برای رییس فدراسیون وقت بفرستد. صحبت از نوع پاراف است که آیا توصیه یا الزام بوده است و باید این مسائل بررسی شود. اگر وزیر دستور دهنده بود پس مباشر آن فدراسیون است و ایا فدراسیون در آن زمان نمی توانست سرپیچی کند بلکه می توانست. آیا نافی مسولیت فدراسیون است نه نیست چون همه عاقل و بالغ هستند. 
وی افزود: همه منتظر رای نهایی دادگاه کاس بودند. وزیر ورزش دستور داد تا بیینیم وزیر وقت در این پرونده دخیل بوده و واسطه هایی اسم ها بیاید که در متن قرارداد یا حاشیه بودند. این نکات باید در شفافیت پرونده مورد رسیدگی قرار بگیرد. باید به مرحله ای درباره قراردادهای خارجی برسیم که آینه عبرتی برای وزیر ورزش و رییس فعلی فدراسیون باشد و در انعقاد قرارداد خارجی همه شرایط و نکات جانبی رعایت شود تا شاهد تکرار این تجربه تلخ نباشیم. 
نماینده خانه ملت عنوان کرد: همه دستگاه ها امین اموال هستند و مسوول امانتداری هستند. در خیلی از جاها فرد محکوم به پرداخت وجه از بیت المال نیست بلکه از جیب خود است. آیا در آن زمان اعلام نیازی برای سرمربی و نرخ گذاری شده است. افرادی از مراجع مسئول بودند و این تعهد را به وجود آوردند. پول فیفا متعلق به همه مردم ایران است و متعلق به فدراسیون نیست. فدراسیون شرکت خصوصی نیست و این پول زحمت تمام جامعه فوتبال ایران است و پاداش یک تیم ملی است. 
وی اضافه کرد: وقتی سامانه های نظارت داریم آیا فردی به راحتی باید قرارداد چند میلیون یورویی ببندد و پاسخگو نباشد. همه در برابر قانون یکسان هستند. ما این را باید بپذیریم که ملزم به اجرای قانون باشیم. در فرآیند رسیدگی به این پرونده کمیسیون اصل ۹۰ در جایگاه خود است و دیوان محاسبات دیروز رای نهایی را درمورد کاس از فدراسیون خواست و حوزه های مختلف بازرسی کل کشور در حال ارزیابی این پرونده هستند. هر تخلفی در هر فرد و هر جایگاهی باید رسیدگی شود. 
قاضی زاده هاشمی یادآور شد: ما خیلی به قضایای درون مجمع فدراسیون ورود نداریم و باید خود فدراسیون درباره کمیته بدوی رسیدگی می کند. جمع بندی نهایی توسط دبیرکل فدراسیون درباره کمیته بدوی و استیناف باید اعلام شود که چه افرادی تایید صلاحیت شدند. منتظر لیست نهایی هستیم که چه افرادی در نهایت وارد گردونه انتخابات ریاست فدراسیون می شوند. 
عضو فراکسیون ورزش مجلس افزود: دوگانه ای همیشه وجود داشته که یا تعلیق یا اهرم های مختلف بوده است. گفتند اگر دادگاه ما جدی شود ممکن است دوباره نامه تعلیق بیاید. الان هیچکدام از اعضای سابق فدراسیون سمتی ندارند و مسیر برای رسیدگی دستگاه های نظارتی باز است. الان دراین مسیر تمام این مشکلات حل می شود. فدراسیون باید افراد کارآمدی در عرصه بین المللی داشته باشد تا روابط خوبی با فیفا برقرار کنند. مشکلات به وجود آمده در استقلال و پرسپولیس به دلیل سهل انگاری و سوء مدیریت بوده است. این موضوعات آسیب روحی و روانی به هواداران زد.
 نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تمام این موضوعات قابل حل و مذاکره است و مجلس و دولت از یک جریان مقتدر و کارآمد و سالم در ورزش کشور حمایت می کند. دولت حال حاضر از چنین پرونده هایی هایی دفاع نمی کند. مجلس و همه ما به دنبال مدیری قوی کارامد هستیم و در عرصه اعتبارات و بودجه مناسب برای کمک به ورزش حمایت می کنیم. ما سمت مردمیم. فوتبال برای ایجاد شادی است نه فضایی برای تضاد و حواشی ناراحت کننده. ما در مسیر نشاط اجتماعی گام برمی داریم. نگاه دولت و مجلس مردمی است تا حواشی را کم کنیم و بازی تدارکاتی خوبی در شهریور دیده شود. 
وی خاطرنشان کرد: درباره اعزام تیم ملی به کره جنوبی برای هماهنگی پرواز چارتر نمایندگان مجلس به فدراسیون کمک کردند. اعتبار خاص برای فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده و ابلاغ بودجه تا اردیبهشت طول می کشد. در اردوی قطر به وزارت ورزش بودجه ای واریز شد و بعد از آن مراحل تخصیص بودجه برای جام جهانی صورت گرفت. ما به ۳۰ فدراسیون ورزشی اعتبار خاص در نظر گرفتیم. اعتبار ۶۴۰ میلیاردی در اختیار وزیر ورزش و ۵۵ میلیاردی خاص فدراسوین فوتبال در اختیار وزارت است. هر چند فدراسیون باید حامی مالی جذب کند. حواشی مجمع، تیم ملی را سست می کند. جانمایی زمان مجمع کج سلیقگی بود. دولت و مجلس نمی تواند بگوید شما باید با این فرد قرارداد ببندید یا خیر بلکه فدراسیون اختیار تام دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :