19 دی: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دو نامه جداگانه به رییس کل دیوان محاسبات و رییس سازمان بازرسی کشور خواستار بررسی علت عدم پرداخت مطالبات شرکت های واکسن ساز داخلی کرونا شد و گفت که پرداخت نشدن مطالبات شرکت‌ها و موسسات می‌تواند موجب بی‌اعتمادی و سرخوردگی محققین آن‌ها و ورشکستگی این شرکت‌ها شود.
متن دو نامه جداگانه حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان به مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات و خداییان رییس سازمان بازرسی به شرح زیر است:
«احتراما از آن‌جا که شرکت های دانش بنیان تولید واکسن "کرونا" حسب سیاست های داهیانه مقام معظم رهبری توانستند با تلاش های وسیع شبانه روزی خود و با بهره گیری از تمام ظرفیت های علمی و نیروهای متخصص داخلی کشور را تا حدود زیادی از وابستگی صرف به واردات این محصول بی نیاز کرده و حنی در حیطه صادرات نیز ورود نموده و موفقیت هایی را کسب نمایند به گونه ای که امروز این شرکت ها توانسته اند به دستاورد های بزرگی در زمینه تولید واکسن کرونا دست یابند که ماحصل این امر تولید واکسن های نورا، پاستوکووک، رازی، اسپایکوژن، فخرا و برکت  است.
اما این شرکت ها تولیدات خود را مستقیما به بازار عرضه نکردند بلکه در اختیار سفارش دهنده و خریدار یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دادند و منتظر دریافت طلب خود از دولت ماندند که تا به امروز نیز این انتظار باقی مانده است.
متاسفانه عدم پرداخت مطالبات شرکت ها و موسسات به عنوان یک واقعیت تلخ می تواند موجب بی اعتمادی و سرخوردگی محققین آنها و ورشکستگی این شرکت ها شود و از این رو لازم و شایسته می داند نکاتی را در این باب به عرض برساند:
 ١- تولید واکسن موثر بر بیماری کووید فرایندی پیچیده است که بدون یاری دولت ها و با منابع سرشار مالی امکان پذیر نیست و در این زمینه نگاهی گذرا بر چرخه تولید این محصول استراتژیک در ممالک گوناگون و بهره مندی از کمکهای چشمگیر بخش عمومی (دولت با نهادها و موسسات وابسته ) کفایت می کند.
 ۲- در کشور ما نیز شرکت های دانش بنیان با اتکا به سفارش و توصیه دولت اقدام به تهیه و تولید واکسن در مقیاس مورد نیاز زدند اما این سفارشات که با وعده قطعی تامین هزینه تمام شده و مخارج حاشیه های آن صورت گرفت تنها در حد حرف باقی ماند و متاسفانه عملا تا بدین لحظه پرداختی از سوی دولت به آنها صورت نگرفته است.
 ٣- وظیفه دستگاههای نظارتی بررسی دقیق این مورد است و با توجه به اینکه رسیدگی شایسته به این موضوع بهبود نظام سلامت و چرخه امور در این حوزه را در پی دارد لازم است این بررسی با دقت تمام و بدون فوت وقت انجام پذیرد.
بنا به مراتب فوق این کمیسیون انتظار دارد نتایج بررسی های آن مرجع محترم در خصوص علت عدم پرداخت مطالبات شرکت های واکسن ساز داخلی را در اسرع وقت دریافت نماید.
توفیق روز افزون جنابعالی را از درگاه خداوند منان خواهانم.»

  • نویسنده :
  • منبع :