19 دی: سخنگوی فراجا آخرین وضعیت استرداد سارقان فراری بانک ملی به کشور را تشریح کرد.
سردار مهدی حاجیان در نشست خبری امروز که در ستاد فراجا برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره بازگرداندن دو سارق متواری صندوق امانات بانک ملی از کشور ترکیه نیز گفت: سرقت از بانک به‌طور کلی جزو پیچیده ترین پرونده های سرقت محسوب می شود که ماه ها برای آن برنامه ریزی می شود. این امر در تمام جهان هم همین گونه است. سرقت بانک ملی نیز یکی از پیچیده ترین پرونده های سرقت بود اما با هشیاری پلیس از زمان اطلاع تا شناسایی و بازداشت سارقان کمتر از ۴۸ ساعت طول کشید؛ آن هم در شرایطی که هیچ اطلاع و سرنخی از این سرقت وجود نداشت.
وی با بیان که دو نفر از عوامل اصلی این سرقت با سوءاستفاده از تعطیلی و خلأهای امنیتی بانک که منجر به دیر مطلع شدن از این سرقت شده بود، به خارج از کشور فرار کردند، اظهارکرد: بلافاصله در این خصوص پلیس بین الملل ما وارد عمل شدند و به محض شناسایی این سارقان نسبت به صدور اعلان قرمز و ردیابی آنان اقدام کردند. این افراد به سرعت نیز در کشور ترکیه بازداشت شدند اما لازم به توضیح است که فرآیند بازداشت مجرمان در کشورهای خارجی دارای ضوابط خود است یا این افراد به کشور طرد می شوند یا باید قوانین استرداد برای آنان اجرا شود.
حاجیان افزود: استرداد یک فرآیند سیاسی، قضایی و پلیسی است که ما پیگیر آن هستیم و در حال انجام است و لازم است قوه قضائیه و وزارت امور خارجه نیز پیگیری های خود را انجام دهند. برابر اطلاعات ما این افراد هم اکنون در کشور ترکیه در بازداشت هستند و پیگیری و رایزنی برای بازگرداندن آنان به کشور همچنان ادامه دارد.
وی افزود: در حوزه پلیس بین الملل امسال پنج متهم فراری به خارج از کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شدند. این افراد در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند.

  • نویسنده :
  • منبع :