19 دی: حزب ندای ایرانیان به بهانه روز خبرنگار با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضایی درخواست کرد پرونده خبرنگارانِ سراسر کشور را که به دلیل رسالت خبرنگاری محکوم یا برایشان پرونده مفتوح شده است، را مورد بازنگری و زمینه رفع مشکل قضائی آنان را فراهم کند.
در نامه دبیر کل حزب ندای ایرانیان به رییس قوه قضاییه آمده است:
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای
رئیس محترم قوه قضائیه
با سلام و آرزوی قبولی عزاداری‌ها و عبادات
به خاطر داریم که از ابتدای حضور در مسند ریاست قوه قضائیه، توجهی ویژه به مقوله مبارزه با فساد و اهمیت مطالبه گری خبرنگاران مبذول داشته‌اید و همواره این امیدواری را ایجاد نموده‌اید که در دوره فعلی شاهد دادرسی بی‌طرفانه و اثربخش در حمایت از خبرنگاران و افشای فساد و گردش آزاد اطلاعات و اعمال اقتدار علیه فاسدان و نه افشاگران باشیم. علی‌رغم این رویکرد امیدوارکننده و توصیه‌های مکرر جنابعالی متأسفانه برخی اهالی قلم طی سال‌های گذشته به خاطر جدیت و پیگیری در پرسشگری و طرح انتقادات از مسئولان در سطوح مختلف تحت پیگرد قانونی قرارگرفته و بعضاً محکوم شده‌اند.
چنین روندی بی‌شک روحیه پرسشگری و مطالبه گری را نزد اذهان عمومی تضعیف کرده و بیم آن وجود دارد رسانه‌ها را در ارزیابی و نقد مسئولان محتاط و محافظه‌کار کرده و ناخواسته یکی از فرصت‌های بی‌بدیلِ شفافیت و مبارزه با فساد را کم اثر کند. احتراماً به مناسبت روز خبرنگار از آن مقام عالی درخواست داریم، دستور فرمایید پرونده خبرنگارانی که در سراسر کشور به خاطر رسالت خبرنگاری از ایشان شکایت و حکم مبنی بر محکومیتشان صادر شده است، مورد بازنگری قرار گرفته و زمینه رفع مشکل قضایی آنان از طریق کاربست سازوکار قانونی به طور ویژه اعمال ماده ۹۶ قانون مجازات اسلامی که به نوعی تفسیر اختیارات مصرحه در اصل ۱۱۰ قانون اساسی است فراهم آید.
همچنین از جنابعالی به عنوان رئیس قوه قضائیه و پاسدار حقوق حقه مردم درخواست می‌شود تا با هر نهاد و دستگاهی که در مقابل رسالت اصیل خبرنگاران و رسانه‌ها به عنوان چشم بیدار ملت مقاومت و مانع‌تراشی می‌کنند برخورد قاطع و قانونی فرمایید. بی‌شک این اقدام، زمینه‌ی مناسبی برای فعالیت آزادانه خبرنگاران فراهم کرده و در روز خبرنگار این پیام را به مسئولان و اصحاب رسانه می‌دهد که قوه قضائیه از پرسش‌گری و مطالبه‌گری‌های اهل‌قلم در راستای اعتلای اصل مهم «شفافیت» حمایت می‌کند. برای حضرت‌عالی و همکارانتان در عدالت‌گستری و احقاق حقوق مردم موفقیت و سربلندی آرزو می‌نماییم.

  • نویسنده :
  • منبع :