19 دی: رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جریان این دور از مذاکرات احیای برجام مواضع طرفین مذاکره کننده به یکدیگر بیش از گذشته نزدیک شده است و شاید بتوان گفت در طول یک سال و نیم گذشته تا این حد مواضع طرفین به یکدیگر نزدیک نبوده است، اظهار کرد: مسائل مربوط به ایران و آژانس به گونه‌ای است که با عزم سیاسی می‌توان همراه با احیای برجام آن را حل و فصل کرد.
حشمت الله فلاحت پیشه، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر آژانس چند مورد را تحت عنوان "موارد مشکوک برنامه هسته ای ایران" اعلام کرده است و در همین ارتباط شاهد این بودیم که اخیرا قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه فعالیت های هسته ای ایران با توجه به موارد ادعایی آژانس به تصویب رسید، افزود: در سال 1394 همزمان با توافق برجام موضوع PMD نیز طی توافقی بین ایران و آژانس بسته شد تا پرونده بازی در راه اجرای برجام وجود نداشته باشد.
 این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: یکی از مواردی که در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران مطرح می شد، ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران بود که چنین موضوعی می تواند ایران را ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار دهد. در سال 1394 بر اساس توافق صورت گرفته تمام ادعاهایی که علیه برنامه هسته ای ایران از سال 1991 مطرح شده بود و بیشتر این ادعاها توسط عنصر ثالث یعنی رژیم صهیونیستی ادعا شده بود، بسته شد و این زمینه فراهم شد که ایران به عنوان یک عضو عادی با آژانس همکاری داشته باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در حال حاضر بار دیگر شاهد مطرح شدن اتهامات و ادعاهایی از سوی آژانس علیه برنامه هسته ای ایران هستیم، گفت: بنابراین در حال حاضر دو مسیر احیای برجام که از طریق مذاکرات سیاسی انجام می شود و همچنین مسائل پادمانی که باید بین ایران و آژانس حل شود، در پیش روی ما قرار دارد.  
وی با بیان اینکه آژانس اعلام کرده است که ابهامات و سوالاتش در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با نظارت بیشتر قابل رفع است، خاطر نشان: اگر همزمان با برجام مسائل پادمانی حل نشود، این مسائل ادعایی به عنوان یک پرونده باز در مسیر اجرای برجام باقی خواهد ماند و رژیم صهیونیستی از این پرونده باز برای تحت فشار قرار دادن هر بیشتر ایران و همسو کردن دیگر کشورها علیه فعالیت های هسته ای ایران استفاده می کند و این خود زمینه یک جنگ بی‌پایان را فراهم می کند.
فلاحت پیشه، در بخشی دیگر از صحبت های خود در مصاحبه با ایسنا با اشاره به دور جدید مذاکرات احیای برجام که در وین برگزار شد، اظهار کرد: به نظرم در یک سال و نیم گذشته تا این حد مواضع طرفین مذاکره کننده به یکدیگر نزدیک نبوده و احتمال احیای برجام وجود دارد و به نظرم مسائل بین ایران و آژانس به گونه ای است که با عزم سیاسی می توان همزمان با توافق احیای برجام آن را حل کرد و این موضوع را به بعد از احیای برجام واگذار نکرد.
این استاد دانشگاه  در پاسخ به این سوال که ایران در جریان مذاکرات تاکید دارد که باید در مورد همه چیز توافق شود و بعد از آن توافقی امضا شود که در این ارتباط موضوع مسائل پادمانی نیز مطرح است، گفت: البته من با قاعده «همه چیز یا هیچ چیز »چندان موافق نیستم و معتقدم که پیش از این ما می توانستیم گام به گام مسائل را به پیش ببریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما در مذاکرات احیای برجام توانسته ایم در مورد اختلافات جدی تر از مسائل پادمانی به توافق برسیم و در مورد مسائل پادمانی هر چند غربی ها مدعی هستند که به اصرار ایران برای رفع مسایل پادمانی همزمان با احیای برجام مشکوک هستند ولی من معتقدم ایران به دلایل تاریخی حق دارند که مشکوک تر باشند و بر بستن تمام پرونده ها تاکید کنند و خواهان این باشند که مسائل بازی وجود نداشته باشد.
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که عملیات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه یه نوعی کارشکنی از سوی رژیم صهیونیستی برای اختلال در مذاکرات احیای برجام بوده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مخالفان برجام در منطقه هستند که در این زمینه می توان به اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای مرتجع منطقه اشاره کرد، آنها مخالفتشان را با برجام به صورت آشکارا اعلام کرده‌اند و مقامات رژیم صهیونیستی در این زمینه بارها موضع خود را رسانه ای کرده‌اند و دست به اقدامات خرابکارانه علیه فعالیت های هسته ای زده اند.
وی ادامه داد: در برابر خرابکاری که رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت های هسته ای ایران انجام داد، ایران اقدام به تولید سوخت 60 درصد کرد و اگر اقدامات ایذایی رژیم صهیونیستی بخواهد ادامه پیدا کند ایران نباید غایتی بر پیشرفت های هسته ای خود قائل باشد.
فلاحت پیشه با بیان اینکه در حال حاضر روند مذاکرات و تلاش ها برای احیای برجام به مرحله غیر قابل برگشتی رسیده است، افزود: در این شرایط اسرائیل نمی تواند مانع حصول توافق شود و به سود طرفین مذاکره کننده است که این توافق هر چه زودتر امضا شود و پرونده بازی در این زمینه باقی گذاشته نشود.

  • نویسنده :
  • منبع :