19 دی: میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات ۱+۴ با ایران در توییتی تاکید کرد که ایران خلأها و ابهامات در توافق را نخواهد پذیرفت.
اولیانوف در این توییت به واکنش محمد مرندی تحلیلگر حوزه بین‌الملل به اظهارات اخیر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت، واضح است که ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت. من مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد که چه کسی مسئول وضعیت فعلی است.
اولیانوف تاکید کرد: برغم پیچیده بودن مسائل روابط بین‌الملل، شرکت کنندگان در گفت وگوهای وین تاکنون توانایی عمل گرا بودن را نشان داده‌اند.
ساعتی پیش محمد مرندی تحلیلگر حوزه بین‌الملل در واکنش به اظهارات روز دوشنبه جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: بورل متحد ایالات متحده است و فراموش می‌کند که دلیل این مذاکرات نقض برجام توسط غرب و تحریم‌های فشار حداکثری است که شهروندان ایرانی را هدف قرار می‌دهد حتی در شرایطی که ایران به طور کامل به آن پایبند بوده است.
وی با تاکید براینکه ایران خلأها و ابهامات را نخواهد پذیرفت، تصریح کرد: ایالات متحده هزینه‌هایی را بر اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند.
به گزارش ایرنا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با بیان اینکه اطمینان کمتری نسبت به همگرا شدن روند مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام دارد، گفت: اگر هدف این است که به سرعت به توافق دست یابیم، این اتفاق نخواهد افتاد.
 جوسپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا شانس توافق سریع برای احیای برجام را رد کرد و گفت که شانس توافق میان تهران و قدرت‌های جهانی کم رنگ شده است.
وی در بروکسل و در جمع خبرنگاران افزود: من امروز اطمینان کمتری نسبت به ۲۸ ساعت گذشته نسبت به همگرایی روند مذاکرات (با ایران) دارم. اگر این روند همگرا نشود، کل روند به خطر خواهد افتاد. اگر هدف این است که به سرعت به توافق دست یابیم، این اتفاق نخواهد افتاد.
بورل ادعا کرد که واکنش ایران به پاسخ واشنگتن با درخواست تضمین های بیشتر و پایان دادن به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی، کمکی به بازگشت به توافقنامه برجام نکرده و روند آن را فلج می‌کند.
وی افزود: تعاملات اخیر میان ایران و ایالات متحده، منجر به دوری وجدایی مواضع می‌شود و این روند را در معرض خطر قرار می‌دهد. در صورتی که هدف دستیابی سریع به توافق باشد، واکنش ایران کمکی نخواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :