19 دی: میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: حتی اگر مذاکرات هسته‌ای وین به بن بست رسیده باشد، نمی‌توان ایران را در این مورد به تنهایی مقصر دانست.
اولیانوف دوشنبه‌ شب در توئیتی نوشت، حتی در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسیده باشد، در نتیجه شماری از عوامل گوناگون است و تلاش‌ها برای متوجه کردن تمام تقصیرها علیه ایران، عادلانه نیست. زیرا بخش زیاد این مذاکرات به برنامه‌های سیاسی داخلی طرف دیگر شرکت کننده در این مذاکرات (واشنگتن) وابستگی دارد.
به گزارش ایرنا؛ مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر  آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.
تهران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.
اما دولت ضعیف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.
جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات آمریکا ارائه کرد اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.
ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق نهایی رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند. ایران همواره تصریح کرده است که اگر طرف مقابل الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :