19 دی: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که قصد روسیه برای الحاق مناطق شرقی اوکراین پس از انجام همه پرسی، "تشدید خطرناک" جنگ محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری الجزیره، گوترش در بیانیه‌ای گفت: «هر تصمیمی برای ادامه الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین ارزش قانونی ندارد و مستحق محکومیت است».
روسیه امروز جمعه ۸ مهر ماه به صورت رسمی چهار منطقه از اوکراین را که در آن همه پرسی برگزار کرده، به خاک خود ضمیمه خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روز جمعه در کاخ کرملین ساعت ۱۵:۰۰ (به وقت محلی) مراسم امضای الحاق مناطق جدید به روسیه برگزار خواهد شد. این همه پرسی توسط اوکراین و متحدان غربی آن محکوم شده است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین ادعاهای روس‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی مسالمت آمیز و عادلانه و با مشارکت کامل همه جوامع منطقه را رد کرد.
وی گفت: «این به اصطلاح همه پرسی، در مناطق اشغالی و در جریان درگیری‌های مسلحانه جاری در مناطق تحت اشغال روسیه و خارج از چارچوب قانونی و قانون اساسی اوکراین انجام شد. آنها را نمی‌توان بیان واقعی اراده مردم نامید.»
دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که اقدام مسکو برای الحاق خاک یک کشور دیگر، نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است و روسیه به‌ عنوان عضو دائمی شورای امنیت «مسئولیت ویژه‌ای در احترام به منشور» دارد.
پوتین هفته گذشته دستور "بسیج جزئی" را صادر کرد که نیروهای ذخیره روسیه را برای جنگ در اوکراین اعزام می کند.
گوترش اضافه کرد: «هر گونه تصمیم روسیه برای پیشبرد جنگ، چشم‌انداز صلح را بیشتر به خطر می‌اندازد. این امر تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه را طولانی‌تر می‌کند و مانع از توانایی ما در ارائه کمک‌های حیاتی در سراسر اوکراین و فراتر از آن خواهد شد. زمان آن فرا رسیده است که از لبه پرتگاه عقب نشینی کنیم.»

  • نویسنده :
  • منبع :