19 دی: معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در اظهاراتی مطرح کرد که مسکو در صورت نیاز تهران و ریاض، آماده میانجی گری برای کاهش تنش‌هاست.
وبگاه خبری اردوپوینت نوشت: میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پی انتشار گزارشی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که در آن ادعا شده بود  تهدید «حمله‌ای قریب‌الوقوع» از سوی ایران به مواضعی در عربستان و اربیل عراق وجود دارد، گفت: ما همیشه آماده بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که در صورت نیاز دوستانمان در تهران و ریاض، نقش میانجی داشته باشیم.
بوگدانف در این راستا بیان کرد: ما با دوستان سعودی و ایرانی‌مان در تماسیم. ما از حل‌وفصل تمامی اختلافات و سوءتفاهم‌ها پای میز مذاکره و در چارچوب گفتمانی سازنده حمایت می‌کنیم.
 اظهارات این مقام روس در پی این مطرح می‌شود که مقامات آمریکایی و عربستانی، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال ایالات متحده مدعی شدند که ریاض و واشنگتن به دلیل دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران ممکن است در آینده نزدیک برای حمله به عربستان سعودی و عراق آماده شود، در وضعیت هشدار قرار گرفتند.
وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی ادعا کرد که ایران ممکن است به زودی به اهدافی در عربستان سعودی و شهر اربیل عراق حمله کند تا توجه افکار عمومی را از اعتراضات داخلی منحرف کند.
در این گزارش، با اشاره به اینکه عربستان این اطلاعات را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است، ادعا شده است که ارتش دو کشور و برخی دیگر از کشورها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.
یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره به خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفت: ما نگران تهدید ایران هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی در تماس دائم هستیم. در انجام هیچ گونه اقدامی برای دفاع از منافع خود و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :