19 دی: اولاف شولتس صدراعظم آلمان در ادامه لفاظی‌های سیاسی ، به غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم در فردو واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شولتش جمعه شب در کنفرانسی خبری با الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه گفت: تا جایی که به سیاست غنی‌سازی ایران مربوط می‌شود این مساله بار دیگر نشان داد که چقدر مهم است تا هر کار ممکن را انجام بدهیم که مطمئن شویم ایران به بمب هسته‌ای و سیستم‌های موشکی انتقال آن دست پیدا نکند.
وی افزود که جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای یکی از «اهداف مرکزی» آلمان، فرانسه و متحدان غربی دیگر از جمله آمریکا و انگلیس است.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان ماه قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد. سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این قطعنامه تولید اورانیوم در تاسیسات فردو را تا غنای ۶۰ درصد افزایش داد. اقدامات صورت گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده و گفتنی است غنی سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.
جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی صورت گرفته برگشت پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.
میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نتیجه بی‌مسئولیتی اروپایی‌ها نسبت به تعهداتشان در برجام است.

  • نویسنده :
  • منبع :