19 دی: ترافیک نفتکش‌هایی که منتظر عبور از تنگه های بسفر و داردانل ترکیه هستند، با بی نتیجه ماندن مذاکرات برای یافتن راهکاری برای مشکل بیمه که با تحریم ها علیه روسیه، به وجود آمده است، سنگین‌تر شد.
اطلاعات گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد، ۲۶ نفتکش حامل بیش از ۲۳ میلیون بشکه نفت از قزاقستان همچنان در آب های ترکیه گیر افتاده اند. تنگه های بسفر و داردانل، گلوگاه های مهمی برای جریان نفت و سایر کالاها از دریای سیاه هستند و سال گذشته ۷۰۰ میلیون بشکه نفت از مسیر آنها حمل شد. ارزیابی مقامات قزاقستانی از ترافیک نفتکش‌ها، کوچکتر است.
ترکیه ماه گذشته اعلام کرد نفتکش‌هایی که از آبهای این کشور عبور می کنند، باید نامه هایی از بیمه گران خود داشته باشند که ثابت می کنند هنگام عبور از این تنگه ها، بیمه هستند. اقدام ترکیه، واکنشی به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه است که بیمه کشتی های حامل نفتی که بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته شده است را ممنوع می کند.
مقامات آمریکا و انگلیس تلاش کرده اند ترکیه را متقاعد کنند در خواسته خود تجدیدنظر کند؛ به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که محموله های نفت قزاقستان هدف تحریم نیست اما تاکنون موفقیتی نداشته اند.
وزارت خزانه داری آمریکا که مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه را به منظور ملایم کردن تحریم های اتحادیه اروپا طراحی کرده است، در بیانیه ای اعلام کرد: والی آدیمو، معاون خزانه داری به معاون وزیر خارجه ترکیه گفته است این برنامه تنها شامل نفت از مبدا روسیه می شود و به کنترل بیشتر نیازی نیست.
خبرگزاری تاس به نقل از مدیرعامل شرکت ملی نفت قزاقستان نوشت: همه نفتکش‌های قزاقستانی، بیمه هستند و شرکت هایی که پوشش بیمه برای آنها فراهم کرده اند، عمدتا بیمه گران انگلیسی هستند که با مقامات ترکیه، مذاکراتی داشته اند. وی برآورد کرد تنها هشت نفتکش از ۱۰ نفتکشی که منتظر عبور از تنگه های بسفر و داردانل هستند، مربوط به قزاقستان هستند.
به گفته یک مامور بندر محلی، از زمانی که مقررات جدید ترکیه، به اجرا درآمده است، تنها کشتی ولادیمیر تیخانوف که پوشش بیمه روسی داشته، از این تنگه ها عبور کرده است. تا زمانی که بن بست مربوط به بیمه حل نشود، برآورد این که چه زمانی کشتی ها اجازه خواهند یافت از این آبراه ها عبور کنند، غیرممکن است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، برای بیمه گران، صدور مدرک سندی، کاغذبازی اضافه بوده و رویه ای را ایجاد می کند که ممکن است کشورهای دیگر هم بخواهند دنبال کنند. نفتکش‌ها در این وقت از سال، به دلیل کوتاه شدن زمان عبور از تنگه و شرایط جوی نامساعد، معمولا چند روز منتظر می مانند.

  • نویسنده :
  • منبع :