19 دی: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم گفت: در راستای ارایه خدمات مهارت‌آموزی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تسهیل ورود این قشر به بازار کار، هفت آموزشگاه فنی و حرفه‌ای دولتی استان به آنان خدمات مهارتی ارایه می‌دهند.
محمود تقی‌پور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: توانمندسازی نیروی کار در بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر و همچنین آموزش جوانان جویای کار فاقد مهارت، ۲ هدف اصلی این اداره است.
وی به جایگاه ویژه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای به‌عنوان کوتاه‌ترین مسیر اشتغال اشاره و اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گام دوم انقلاب، طرح جامع نهضت مهارت‌آموزی را در دستور کار خود قرار داده‌است و طرح‌های متعدد و متنوعی را اجرا خواهد کرد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات، مربوط به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌ است که باوجود پایان تحصیل، به بازار کار دسترسی ندارند و یا اشتغال برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود که این موضوع نشان‌دهنده خلاء آموزشی و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است.
تقی‌پور به وجود فاصله میان دانشگاه‌ها و بازار کار اشاره و اضافه کرد: به همین منظور طرح‌های کهاد و نخلستان ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اجرا خواهد شد و جامعه هدف می‌توانند به مراکز TMC و مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی که با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها در دانشگاه‌ها تاسیس شده، مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه در این مراکز ۵۴۰ ساعت مهارت‌آموزی در قالب ۱۸ واحد درسی اجرا می‌شود، گفت: دانشجویان می‌توانند کسری مهارت را در این مراکز در قالب طرح کهاد آموزش ببینند تا شغلی برای خود ایجاد نمایند.
وی در خصوص طرح نخلستان نیز گفت: این طرح ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که به‌منظور ارایه آموزش‌های مهارتی به آن‌ها، هفت مرکز آموزشی دولتی در استان فعال است و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند با مراجعه به مراکز یاد شده مهارت‌های لازم برای ایجاد اشتغال پایدار خود را کسب کنند.
به گفته تقی‌پور، آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای پل ارتباطی میان دانشگاه‌ها و صنعت است که با کسب مهارت بخش قابل‌توجهی از بیکاری در جامعه رفع و برای افراد جویای کار اشتغال‌زایی خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :