19 دی: واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، از رفتار واشنگتن بشدت انتقاد کرد و گفت که اقدامات آمریکا برجام را دچار بحران کرده است.
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل شامگاه دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران ریشه اصلی بحران کنونی است اما گزارش تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اینگونه جلوه می دهد که اقدامات ایران مشابه اقدامات آمریکا است و حتی تهران مسوول بحران کنونی در اجرای برجام است.
دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل از نادیده گرفتن خروج آمریکا از برجام در گزارش های ارائه شده در نشست شورای امنیت از جمله گزارش دبیر کل سازمان ملل انتقاد و تاکید کرد که تحریم های غیرقانونی، یکجانبه و تبعیض آمیز آمریکا علیه ایران باید به صورت کامل و همیشگی رفع شوند، اما گزارش ارائه شده اینگونه نشان می دهد که تعلیق و معافیت این تحریم ها کافی است.
سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: دبیرخانه سازمان ملل نباید در مقابل فشار خارجی زانو بزند. هرگونه تحقیقات در خصوص وضعیت قانونی قطعنامه ۲۲۳۱ نامعتبر است.
نبنزیا تصریح کرد: روسیه معتقد است هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و باید در اسرع وقت دوباره به طور کامل عملیاتی شود.
سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: اقدامات آمریکا برجام را دچار بحران کرده است و در همین حال شاهد جدیت این کشور برای کاهش تنش ها و ورود دوباره به توافق نبوده ایم.
وی وی با اشاره به تلاش های برای شکل گیری برجام گفت هفت سال پیش تلاش‌های مشترک ما به جهانیان ثابت کرد که دیپلماسی کار می‌کند و اگر اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد، به رغم تضادها و تناقض‌ها می‌توانیم به نتیجه برسیم.
دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل با دفاع از جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که با توجه به اقدامات مخرب آمریکا، اقدامات ایران تنها واکنش به فشار واشنگتن بوده است.
سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد: اظهارات مقامات آمریکا نشان می دهد که این کشور به احیای برجام علاقه ای ندارد.
وی همچینن اتهامات غرب در خصوص ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس و ساختگی خواند و گفت: اوکراین هنوز نتوانسته ای مدرکی مبنی بر وجود پهپاد های ایرانی ارائه دهد. با این حال کشورهای غربی و آمریکا قصد دارند با اتهامات بی اساس خود تحریم های بیشتری علیه ایران و روسیه وضع کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :