19 دی: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: قم از برترین استان‌های کشور در تولید نان سنگک است و نانوایان این استان در پخت این نان مهارت بالایی دارند.
سعید محمدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: با توجه به سابقه طولانی پخت نان سنگک در قم و استقبال خوب مردم برای مصرف این نان، لازم است از همه ظرفیت‌های موجود برای حفظ این نان سنتی استفاده شود.
وی افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم نیز براساس راهبردهای تعیین شده برای ارتقا هرچه بیشتر کیفیت نان سنگک قم و حفظ جایگاهی که استان در پخت این نان سنتی در میان سایر استان‌های کشور دارد، اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: در همین راستا طرح تجلیل از نانوایان نمونه استان در دستور کار اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم قرار گرفته‌است و ما ضمن قدردانی از زحمات نانوایان، در حد توان ازآنان حمایت خواهیم کرد.
گفتنی است استان قم دارای ۳۳۷ واحد نانوایی سنگک است و نانوایان فعال در این بخش با استفاده از مهارت بالایی که در پخت نان سنگک دارند همواره نان با کیفیت و خوش مزه‌ای را برای مردم تهیه می‌کنند.
در هر ماه به‌طور میانگین به ۱۲ هزار تُن گندم برای پخت نان مصرفی مردم نیاز دارند که اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم این میزان گندم را تامین می‌کند و در این زمینه کمبودی وجود ندارد.
۸۵۵ واحد نانوایی دارای پروانه کسب در این استان فعال است که آرد مورد نیازشان در قالب یارانه‌ای درجه یک و دو دریافت می‌کنند.
از این تعداد نانوایی که در مناطق مختلف شهر قم و سایر نقاط استان مستقر هستند، ۲۸۲ واحد یارانه‌ای درجه یک و ۵۷۳ واحد یارانه‌ای درجه ۲ است؛ تفاوت این دو در نرخ آردی است که دریافت می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :