19 دی: مدیر کل محیط زیست استان قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۴۳ روز، هوا و روز پاک داشتیم و در ۶۲ روز هوای قم ناسالم بوده است.
سید رضا موسوی مشکینی اظهار داشت: امسال به دلیل اهمیت حقوق عامه مردم، روز هوای پاک به نام «هوای پاک، حقوق عامه و اداره ملی» نامگذاری شده است.
مدیرکل محیط زیست استان قم بیان داشت: این روزها در شهرهای بزرگ و در فصل‌های سرد با آلودگی هوا مواجه هستیم که این امر حل این معضل یک اراده ملی را می‌طلبد و باید تلاش کنیم شرایط به سمت هوای پاک برود.
وی گفت: هوای پاک، آب گوارا و زمین حاصلخیز به فرموده پیامبر اسلام برای زندگی انسان ضروری است.
موسوی با اشاره تصویب قانون هوای پاک ذ مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این قانون، ابعاد مختلف موضوع هوای پاک توجه شده که اگر به نحو صحیح به این قانون عمل شود بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.
مدیر کل محیط زیست استان قم گفت: قم با یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر یکی از کلانشهرهای کشور است و محور مواصلاتی استان‌های زیادی است که علارغم این مسائل همانند دیگر کلانشهرها با آلودگی هوا مواجه نیستیم.
وی افزود: ۴ ایستگاه ثابت سنج آلودگی هوا، داده‌ها را در اختیار ما می‌گذارند که تلاش می‌شود این ایستگاه‌ها برای داشتن داده‌های دقیق‌تر در نقاط مختلف شهر افزایش یابد.
موسوی گفت: از ابتدای امسال ۲۴۳ روز، هوا و روز پاک داشتیم و در ۶۲ روز هوای قم ناسالم بوده است.
وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال جاری، نوع آلودگی در قم ناشی از گردوغبار داخلی و خارجی بوده است که امسال نیز آلودگی با منشأ خارجی داشتیم و علت زیادشدن روزهای ناسالم نیز هم مورد است که پدیده گرد و گرد و غبار و آلودگی را به قم تحمیل می‌کند که در این راستا باید حق آبه های زیست محیطی محقق شود.
مدیرکل محیط زیست استان قم ادامه داد: در شش ماهه دوم سال تاکنون در دی ماه به دلیل وارونگی دمایی در روزهای سرد و عدم وزش باد، شاهد آلودگی هستیم که مصرف کمتر سوخت‌های فسیلی و ارتقا کیفیت سوخت می‌توانند این آلودگی کاهش داد.

  • نویسنده :
  • منبع :