19 دی: شورای امنیت سازمان ملل در پی زلزله ویرانگر و مرگبار در سوریه، به زودی نشستی فوق العاده برای بررسی اوضاع انسانی در این کشور برگزار خواهد کرد.
منابع دیپلماتیک جمعه شب به وقت محلی اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل به زودی برای بررسی وضعیت انسانی در سوریه با توجه به زلزله اخیر در این کشور، نشست فوق العاده ای برگزار می کند.
مقامات سوریه می گویند تحریم‌های یکجانبه آمریکا بزرگترین مانع کمک رسانی به مردم زلزله زده است.
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی تخمین زد که ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر زلزله بی خانمان شده اند.
این آژانس بر تامین سرپناه و ارائه اقلام امدادی و همچنین چادرها، ملحفه های پلاستیکی، پتوهای حرارتی، تشک خواب، لباس های زمستانی و غیره در اردوگاه ها متمرکز شده است.
 سخنگوی سازمان ملل در پی زلزله ویرانگر در سوریه اعلام کرد به سرعت در حال افزایش کمک ها به سوریه از گذرگاه مرزی باب الهوی هستیم زیرا نیازهای انسانی در این کشور در حال افزایش است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، استفان دو جاریک روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالات مختلف آنان درباره وضعیت زلزله زدگان سوریه و ترکیه افزود: امروز یک کاروان امدادی دیگر سازمان ملل از نقطه مرزی باب الهوی وارد سوریه شد. این کاروان حامل ۱۴ کامیون با بار پناهگاه و کمک های غیر غذایی هستند.
این مقام ارشد سازمان ملل تصریح کرد: سازمان‌های بشردوستانه  در سوریه درحال ارائه کمک ها از جمله  مواد غذایی و غیرخوراکی، آب، دارو، کمک‌های اولیه و مراقبت‌های پزشکی و زنانه و سایر کمک های سلامتی هستند.
سخنگوی سازمان ملل افزود: برنامه جهانی غذای سازمان ملل در چهار روز اول پس از وقوع زمین لرزه به ۱۱۵ هزار نفر در ترکیه و سوریه کمک های غذایی  فوری  ارائه کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز به نوبه خود، ۷۲ تن تجهیزات جراحی اورژانسی و تروما را به هر دو کشور تحویل داده است.
وزارت خرانه‌داری آمریکا بامداد جمعه معافیت تحریمی ۱۸۰ روزه برای سوریه اعلام کرد و این تصمیم به گفته واشنگتن برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان سوری صورت گرفته است.
وزارت خارجه سوریه نیز پیش تر در واکنش به این اقدام واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد، تصمیم گمراه‌کننده دولت آمریکا در خصوص بستن موقت و جزئی برخی از اقدامات قهری و یکجانبه علیه مردم سوریه، چیزی جز تکرار تصمیم‌های ساختگی قبلی که با هدف ایجاد یک تصور نادرست بشردوستانه انجام می‌شود، نیست.

  • نویسنده :
  • منبع :