۱۹ دی: اظهارنظرهای مختلف و متضاد مسئولان برای موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در قم طی دو ماه اخیر باعث افزایش نگرانی در میان والدین شده است.
به گزارش ۱۹ دی، مسئله مسمومیت دانش آموزان قمی این روزها از سطح اظهار نظر مسئولان استانی به سطح وزیر و وکیل و سخنگو کشیده شده است. تا دیروز مسئولان از امنیتی و مشکوک بودن این مسمومیت سریالی در مدارس و نقاط مختلف قم سخن می‌گفتند ولی یک دفعه از روز گذشته ورق برگشت و امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی موضوع مصدومیت دانش آموزان قمی را فوبیا قلمداد کرد.
اظهارات نماینده قم در مجلس که بازتاب گسترده هم داشت در حالی است که اگر یک بررسی به اظهارات قبلی خود امیرآبادی و مسئولان استان بیندازیم مشخص می‌شود که این نمایندگان و مسئولان بودند که فوبیا ساز بودند و شرایط ترس و دلهره در میان مردم قم را فراهم کردند و باید پاسخگو باشند. برخی از این اظهار نظرها جالب است.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی 13 بهمن با بیان اینکه مسمومیت دانش آموزان قمی امنیتی است، عنوان کرد: احتمال می‌دهیم این‌ یک کار خرابکارانه در حد محدود است که باید عوامل آن شناسایی شوند.
ذوالنور در اظهار نظر دیگری اظهار داشت: پیگیری‌های مختلفی در خصوص شناسایی علل حادثه مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم در سطح ملی در حال انجام است و نتیجه آن به اطلاع مردم خواهد رسید.
امیرآبادی، دیگر نماینده مردم قم نیز در عیادت از دانش آموزان مسموم شده اظهار داشت: شناسایی عامل مسمومیت در دست اقدام است. چند روز بعد هم مسمومیت دانش آموزان قمی را مشکوک دانست. وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت وزیر آموزش و پرورش به بنده گفت موضوع درباره استنشاق گاز آمونیاک است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در ارتباط با مسمومیت سریالى مدارس این شهر نامه زد، معلمان مدارس با کیسه فریزر هوای ناحیه مسموم شده و دم و بازدم دانش آموزان را جهت نمونه برداری ذخیره کنند. دو روز هم مدارس برای رسیدگی به علت این مسمومیت تعطیل شدند.
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه نیز در پاسخ به سؤالی درباره موضوع مسمومیت دانش آموزان قم، گفت: تا این مرحله متأسفیم از شرایطی که در قم ایجاد شده است. برخی از خانواده‌ها در خصوص مسمومیت دانش آموزان شکایتی را در دادسرای قم مطرح کردند و دادستان و بازپرس با همکاری ضابطین مربوطه و با مساعدتی که آموزش و پرورش داشته در حال بررسی ابعاد آن هستند.
سخنگوی دولت هم بیان کرد: با توجه به برخی از مباحثی که پیرامون حوادثی در برخی از مدارس و دبیرستان‌های دخترانه استان قم که پیش از این در هیئت وزیران مطرح شده بود؛ امروز وزیر اطلاعات گزارش‌های اولیه‌ای را از بررسی‌های اولیه ارائه کردند.
وی افزود: فرضیه‌هایی در بخش پزشکی مطرح بود که با ظرفیت‌های پزشکی قم در حال بررسی است. رئیس دانشکده علوم پزشکی استان قم متخصص حوزه سم‌شناسی هستند و عضو هیئت علمی در ارتباط با پزشکی در حال بررسی موضوع هستند.
سخنگوی دولت تأکید کرد: هیئت وزیران امروز وزیر بهداشت را عازم قم کردند تا به عنوان نماینده دولت موضوع را از نزدیک و با جزییات بیشتری به صورت میدانی مورد بررسی قرار دهند.
بی‌تردید اگر فردی این اظهارات پر ابهام و رازآلود را بخواند، فوبیا نگیرد معلوم است که ذره‌ای به مسئولان اعتماد ندارد. بنا بر این واضح است مسئولان استان خودشان جو ناامنی را در میان مردم و دانش آموزان ایجاد کرده‌اند، فردا رسانه‌ها را مقصر جلوه ندهند.
از همه این اظهارنظرها جالب‌تر اظهارنظر آخر وزیر آموزش و پرورش است که مسمومیت دانش آموزان را شایعه دانست. ایشان وزیر آموزش و پرورش است. قطعاً باید کسی وزیر آموزش و پرورش شود که جزو دانایان سیستم آموزشی باشد. اصولاً شایعه به اخبار و اطلاعاتی که نادرست باشد، می‌گویند حالا اگر مسمومیت دانش آموزان قمی شایعه است، چرا دولت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را روانه قم کرده است؟ خوب است وزیر این خبرها را هم بخواند.
سریال مسمومیت دانش آموزان قمی از ۹ آذرماه شروع شد که در یک هنرستان رخ داد و منجر به مسمومیت ۱۸ دانش آموز شد. ۲۲ آذرماه در همین مدرسه مجدداً این اتفاق رخ داد و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند.
در روز ۸ بهمن ۱۵ دانش آموز مدرسه فاطمیه صفاشهر قم مسموم شدند. دو روز بعد در ۱۰ بهمن در مدرسه فاطمیه قم ۱۸ نفر مسموم شدند. سپس در ۱۲ بهمن مدرسه بلقیس برقعی قم شاهد مسمومیت ۷ دانش آموز و یک معلم بود. در ۱۶ بهمن هم در دبیرستان دخترانه قرائتی و مدارس میثم، طاها و امامی ۳ دانش‌آموز مسموم شدند. در روز ۱۷ بهمن نیز در مدارس حضرت فاطمه الزهرا(س)، مدرسه شاهد رضوی و هنرستان سید حسن برقعی جمعاً ۶۱ دانش آموز مسموم شدند.
مجید محبی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی قم درباره آخرین جزئیات مسمومیت دانش‌آموزان قمی اعلام کرد: آمار دانش‌آموزان مسمومی که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، به ۴۱۲ نفر رسیده است.
  • نویسنده :
  • منبع :