19 دی: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه دولت و ملت ایران و اعمال آن علیه کشورهای ثالث، با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

به گزارش راشاتودی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به یافته‌های دو تن از گزارشگران ویژه این نهاد درباره ایرانی‌های مبتلا به تالاسمی، در بیانیه‌ای، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را مغایر با مقررات بین‌المللی اعلام کرد.

آلنا دوهان و اوبیورا اوکافور، در این بیانیه نوشتند: مشروعیت تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تحت قوانین بین‌المللی و مشروعیت اعمال فرامرزی این تحریم‌ها شبهه‌برانگیز است. شرکت‌های خارج از آمریکا برای اجتناب از مواجهه با تبعات حقوقی یا تجاری، خود را ملزم به تبعیت از این تحریم‌ها می‌دانند.

دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه تأثیر تحریم‌های بکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر و اوکافور کارشناس مستقل حقوق بشر و همبستگی بین‌المللی است. آنها چگونگی تأثیر تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران پس از خروج یکطرفه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را بر ایرانیان مبتلا به تالاسمی بررسی می‌کنند.

به گفته این دو گزارشگر، نرخ بیمارستان مبتلا به تالاسمی در ایران بالا بوده و آنها در فرآیند اهدای خون به داروهای خاصی نیاز دارند. این داروها را شرکت سوئیسی «نوارتیس» تولید کرده و ترکیبات آن نیز از شرکتی فرانسوی وارد می‌شود اما به دلیل «نگرانی‌ها و هراس کسب‌وکارهای بخش پزشکی، حمل و نقل و بیمه‌ای»، این داروها به دست ایران نمی‌رسد.

دوهان و اوکافور می‌گویند علاوه بر اینکه واشنگتن جرایم سنگینی را علیه شرکت‌های فروشنده دارو به ایران اعمال می‌کند، «در مقررات تحریم‌های این کشور نیز معافیت‌های بشردوستانه برای کالاهای پزشکی، پیچیده و مبهم است.»

به گفته آنها، «حتی زمانی که اجازه تحویل دارو صادر می‌شود، تولیدکنندگان، ارسال‌کنندگان، بیمه‌کننده‌ها یا بانک‌ها به‌دلیل هراس از تحریم‌های خصمانه و مجازات‌های آمریکا، نسبت به دادوستد با ایران اکراه دارند و این موضوع به ترس، درد و مرگ زودرس مبتلایان به تالاسمی منجر می‌شود.»

این دو گزارشگر از دولت آمریکا خواسته‌اند تا هرگونه مانع و محدودیت در مسیر انجام تراکنش‌های مالی برای مقاصد پزشکی را رفع، معافیت‌های بشردوستانه را وضع و برای صادرات پزشکی به ایران، تحریم ثانویه اعمال نکند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در سال ۲۰۱۵ با ایران به توافقی موسوم به «برجام» دست یافتند و بر اساس آن، تهران در ازای برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل، موظف به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود شد. آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ به طور یکطرفه از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی یکجانبه را علیه تهران اعمال و تهدید کرد که هر شخصی در هر کجا که این تحریم‌ها را نقض کند، مجازات خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :