19 دی: مردم ترکیه در جریان یک پویش همگانی که توسط چندین شبکه تلویزیونی و با حضور چره‌های مشهور هنری و ورزشی برگزار شد، بیش از ۶ میلیارد دلار به زلزله‌زدگان این کشور کمک کردند.
شبکه‌های تلویزیونی ترکیه در برنامه‌‎ای با عنوان «ترکیه یکدل» با حضور چهره‌های مشهور هنری، ورزشی و اقتصادی این کشور در جریان این پویش که شب گذشته به صورت زنده و مشترک از ۲۰۰ شبکه تلویزیونی کابلی و ماهوارهای و ۵۶۲ شبکه رادیویی دولتی و خصوص ترکیه پخش شد، کمک مالی را خود را اهدا کردند.
در این برنامه، افراد مشهور هنری، ورزشی و تجاری گرد هم آمده و کمک‌‎های نقدی مردم را از سراسر ترکیه و برخی کشورهای جهان برای زلزله زدگان جمع آوری کرده و در اختیار هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه(آفاد) قرار دادند.
بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، در جریان این پویش مردمی، بیش از ۱۱۵ میلیارد و ۱۴۶ میلیون لیره ترک معادل ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلون دلار برای کمک به زلزله زدگان ۱۱ استان ترکیه جمع‌آوری شد و روند اهدای این کمک‌های نقدی همچنان ادامه دارد.
به گزارش وبسایت خبر.تورک، شهروندان ترکیه نیز در جریان این پویش با ارسال یک پیامک با عبارت «یکدل» (TEKYUREK) و با اهدای ۵۰ لیره معادل ۲.۵ یورو به سازمان هلال احمر و آفاد مشارکت و بیش ۹ میلیون پیامک اهدای کمک مردمی ارسال کردند.
علاوه بر کمک‌های نقدی کلان جمع آوری شده در روزهای گذشته، این پویش با استقبال گسترده مردم ترکیه مواجه شده و چهره‌های مشهور هنری، تجار، موسسات اقتصادی، بانک‌های خصوصی و شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی سیل کمک‌ها را که به صورت مستمر از طرف مجریان برنامه اعلام شد، به زلزله زدگان این کشور اهدا کردند.
این کمک‌ها جدا از کمک‌های موردی دیگر است که توسط افراد سرشناس ترکیه مانند هالوک لَوَنت به عنوان چهره هنری جمع‌آوری شده است؛ او به تنهایی بیش از ۵۰ میلیون دلار کمک نقدی مستقیم و بیش از ۱۵۰ میلیون دلار کمک وعده داده شده جمع آوری کرده است.
رسانه های ترکیه اعلام کردند که همه کمک های نقدی جمع آوری شده تحویل سازمان هلال احمر و مرکز مدیریت بحران و حوادث اضطراری ترکیه(آفاد) می شود و تنها در امور مربوط به مدیریت و رفع عوارض زلزله هزینه خواهد شد.
بر اساس این گزارش، کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه (Turkonfed) چند روز پیش میزان خسارت فاجعه زلزله این کشور را بالغ بر ۸۴ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که ۷۴ میلیارد دلار آن به تخریب ساختمان‌ها و ۱۰ میلیارد دلار نیز به تولید ناخالص داخلی مربوط می‌شود.
زمین لرزه بزرگی در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.
در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد که تیم‌های نجات و جستجو طی ۱۱ روز اخیر در حال آواربرداری و نجات کسانی هستند که زیر آوار گرفتار شده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :