19 دی: شهر مقدس قم همزمان با سوم شعبان سالروز میلاد فرخنده و با سعادت سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسین‌(ع) و گرامیداشت روز پاسدار، غرق در جشن و نور و سرور است.
زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت با حضور در این مکان نورانی و مقدس به جشن و شادی پرداخته و میلاد با برکت سرور و سالار شهیدان را تبریک و شادباش می‌گویند.
مردم ولایتمدار قم با چراغانی و آذین‌بندی خیابان‌ها، معابر و کوی و برزن و پخش نقل و شیرینی، عشق و ارادت خالصانه خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و آن امام بزرگوار نشان می‌دهند.
ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) در قم با برپایی آیین های جشن و سرور در مساجد، تکایا و مقابر امامزادگان، عشق و ارادت خالصانه خود را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند.
در مصلای قدس و میعادگاه نماز جمعه، آیین‌های متنوع فرهنگی، شعرخوانی و مدیحه‌سرایی با اجتماع شکوهمند نمازگزاران در حال برگزاری است.
در دفتر رهبر معظم انقلاب و بیوت مراجع عظام تقلید نیز به همین مناسبت مراسم جشن ترتیب یافته و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی گهربار امام حسین(ع) را بیان می‌کنند.
مسجد مقدس جمکران نیز در ایام اعیاد شعبانیه با خیل عظیم زائران روبه‌رو شده است که ضمن دعا و نیایش به درگاه الهی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج)، آیین‌های جشن به مناسبت میلاد خجسته امام حسین(ع) را برگزار می‌کنند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های جشن و سرور به شیوه سنتی، به خاندان عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) ادای احترام می کنند.
سومین پیشوای شیعیان جهان، امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در سال های بعد با قیامی سرنوشت ساز، آموزگار آزادگی و شجاعت نام گرفت و این گونه به جامعه اسلامی حیاتی تازه بخشید.
سرور شهیدان در دوره کودکی از وجود پرمهر حضرت محمد(ص) کسب فیض کرد و پس از رحلت رسول اکرم(ص) و حضرت فاطمه(س) به مدت ۳۰ سال از سرچشمه دانش بی‌پایان پدر بزرگوار خویش، حضرت علی(ع) بهره‌مند شد.
این امام همام در تمامی دوران سخت امامت نخستین پیشوای شیعیان، یار و یاور پدر بود و پس از شهادت آن امام بزرگوار، به مدت ۱۰ سال در کنار امام حسن(ع) در راه پیشبرد اهداف اسلامی گام‌های مهمی برداشت.
امام حسین(ع) در دهم ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری و در روز عاشورا همراه با ۷۲ تن از یاران خود به شهادت رسید.

  • نویسنده :
  • منبع :