19 دی: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ بلیت‌ هواپیما به مقصد ترکیه خبر داد و گفت: هرچند که پیش‌بینی می‌شد زلزله اخیر ترکیه تأثیری بر میزان سفر ایرانیان به این کشور نداشته باشد، اما در واقعیت شاهد کاهش شدید آن هستیم.
حرمت‌الله رفیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کاهش 40 تا 50 درصدی نرخ بلیت پروازها از مبدأ ایران به مقصد ترکیه در طول چند روز گذشته، این مطلب را حاکی از کاهش نسبی و تقریبی میزان استقبال برای سفر به ترکیه از سوی ایرانیان دانست که عمدتاً تحت تأثیر اخبار ناشی از وقوع زمین‌لرزه و پیامدهای آن در ترکیه است و پیش‌بینی کرد در صورت عدم بروز و وقوع اتفاقی خاصی جدید و یا بلایای طبیعی در ایام تعطیلات نوروزی پیش رو، مجدداً شاهد افزایش میزان تقاضای سفر به این کشور و بازگشت روال طبیعی و عادی باشیم.
وی با بیان اینکه هر چند به نظر نمی‌رسید که زلزله اخیر کشور ترکیه چندان تأثیر بسزایی در میزان استقبال ایرانیان از سفر به این کشور داشته باشد، گفت: چراکه این زمین‌لرزه در نواحی عمده مقصد گردشگران ایرانی رخ نداده بود و کانون وقوع زلزله اخیر فاصله بسیاری با مقاصد هدف گردشگری ترکیه داشت.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ادامه داد: با این وجود اما آنچه در عمل تاکنون اتفاق افتاده و مشاهده شده کاهش تقریبی و نسبی نرخ بلیت پروازها به ترکیه بوده است که این واقعیت قاعدتاً حاکی از کاهش نسبی میزان تقاضا برای سفر به این کشور است.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به اینکه مقصد عمده گردشگران ایرانی از نظر تعداد و میزان حجم استقبال به ترتیب شهرهای استانبول، وان، آنتالیا، ازمیر، کوش آداسی و بودروم است که از نظر مسافت فاصله زیادی از استان قهرمان مرعش، به عنوان مرکز زلزله دارد، بیان کرد: با این وجود اما کاهش نرخ‌ها بیانگر تأثیر غیرمستقیم این زمین‌لرزه بر میران سفر ایرانیان به ترکیه است.
رفیعی با اعلام این خبر که بلیت پروازها از مبدأ ایران به مقصد ترکیه در طی چند روز گذشته چیزی در حدود 40 تا 50 درصد کاهش نرخ داشته است، تصریح کرد: تا پیش از زلزله هزینه پرواز رفت و برگشت به مقصدی نظیر استانبول بین 8 تا 11 میلیون تومان بود، اما هم‌اکنون می‌توان بلیت رفت به این شهر را با قیمتی در حدود یک‌چهارم تا یک‌پنجم این قیمت نیز تهیه کرد که در مجموع در خصوص بلیت‌های دو طرفه رفت و برگشت به صورت میانگین شاهد کاهش قیمتی در حدود 40 تا 50 درصد هستیم.
وی در ادامه توضیح داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر نمی‌رسد که این روند در تعطیلات عید نوروز نیز تداوم داشته باشد و در صورتی که اتفاق خاصی به وقوع نپیوندد میزان سفرها قاعدتاً به روال طبیعی و عادی خود در این برهه از سال بازخواهد گشت.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی با تأکید بر این که این پیش‌بینی در صورتی محقق خواهد شد که شاهد بروز اتفاق جدیدی یا وقوع بلایای طبیعی نباشیم، اظهار کرد: همانطور که در خبرها داشتیم، با وجود گذشت چند روز از زمان وقوع زلزله اصلی در ترکیه، مجدداً شاهد زمین لرزه‌ای به بزرگی بالای 6 ریشتر در این کشور بودیم که مسائلی از این دست بر صنعت گردشگری این کشور و به تبع آن میزان سفر ایرانیان نیز تأثیرگذار خواهد بود، لذا طبعاً افزایش مجدد میزان تقاضا برای سفر به این کشور در گرو عادی بودن تمامی شرایط خواهد بود.
این فعال بخش خصوصی گردشگری در پایان با تأکید بر اینکه هم اکنون از لحاظ شرایط و میزان سفرها در فصل کاهش تقاضا در ایران و ترکیه هستیم، خاطر نشان کرد: به دلیل وجود چند تعطیلی مناسب در ماه بهمن به صورت متوالی و پشت سرهم شاهد افزایش نسبی میزان تقاضا برای سفر در این ماه در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته بودیم، اما پیش‌بینی می‌شود این روند در ماه اسفند قدری کاهش داشته و با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی مجدداً شاهد رونق سفرها و افزایش میزان تقاضا برای انجام سفر و گردشگری در هر دو سطح داخلی و خارجی خواهیم بود.
به گزارش تسنیم، بخش‌هایی از ترکیه و سوریه بر اثر زمین لرزه مهیبی به بزرگی 7.8 ریشتر که حدود دو هفته گذشته رخ داد، ویران شدند. این بلای طبیعی علاوه‌ بر گرفتن جان بیش از 46 هزار نفر، بیش از یک میلیون نفر را بی‌خانمان کرده است. این زلزله مرگبار و ویرانگر تاکنون بیش از 6000 پس‌لرزه داشته است. علاوه بر آن بامداد روز سه‌شنبه دوم اسفندماه نیز زمین‌لرزه‌ای با قدرت 6.3 ریشتر استان هاتای ترکیه را لرزاند.
  • نویسنده :
  • منبع :