19 دی: استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره برجام و حقوق بشر گفت وگو کرده‌اند.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکنش وزیر خارجه ایران به توهمات ربع پهلوی و حامیان گفت: دبیرکل سازمان ملل با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. آنها در خصوص وضعیت بشردوستانه در یمن، برجام، امنیت افغانستان و حقوق بشر تبادل نظر کردند.
دوجاریک در پاسخ به این بخشی از سوال این خبرنگار که به نظر می رسید از اظهارات وزیر خارجه ایران درباره پهلوی عصبانی هستند و پرسید که آیا تایید می کنید که آنها در مورد رضا پهلوی و همچنین وضعیت بشردوستانه در ایران گفتگو کردند؟ گفت: نمی دانم که مساله رضا پهلوی مورد گفتگو قرار گرفته است یا خیر.
به گزارش ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفته است: «این چه رفتاری است که فردی که پدرش و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در سال‌های حکومت‌شان در ایران به قتل رساندند و در چهل و چند سال پیش میلیون‌ها و میلیاردها دلار از اموال ایران را سرقت کردند، امروز ادعای لیدری مخالفان را داشته باشند؟».
وی تصریح کرد: این اقدام دقیقاً مانند این است که فرزند هیتلر امروز صدر اعظم آلمان شود و اینکه فردی که در گروهک تروریستی مسئول شهادت بیش از ۱۷ هزار زن، مرد و کودک بی‌گناه است، توسط یک سناتور آمریکایی به‌عنوان رئیس جمهور آینده ایران معرفی شود! البته مردم ایران پاسخ آنها را دادند.
وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در ادامه رایزنی‌ها و گفتگوهای دیپلماتیک با وزرا و مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده در پنجاه و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار نسبتا مفصل و سازنده، موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسائل یمن، اوکراین، موضوع حقوق بشر، اقدامات و تحولات مرتبط با تقویت روند ثبات و همگرایی منطقه ای و ... مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور رفع اختلاف نظرهای فنی و سفر مقامات آژانس به تهران و همچنین تحرکات و اقدامات دیپلماتیک در حال انجام در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرفها به برجام‌ نیز مورد تبادل نظر میان وزیر امورخارجه و دبیرکل سازمان ملل بود.
همچنین توافق شد که گام‌های طراحی شده در خصوص موضوعات یادشده با هماهنگی و استمرار مشورت‌های مشترک مورد پیگیری قرار گیرد.


  • نویسنده :
  • منبع :