19 دی: معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با تاکید بر این که احیای برجام تنها راه اتحادیه اروپا برای رسیدگی به مسئله برنامه هسته‌ای ایران است، درعین حال گفت که فعلا چارچوبی برای این کار وجود ندارد.
به گزارش نشریه آلمانی اینترناتسیونال پولیتیک، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد این نهاد اروپایی در مذاکرات وین در گفت‌وگو با این نشریه در پاسخ به این سوال که جنگ اوکراین چه تاثیری بر سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال منطقه و شمال آفریقا دارد، گفت: ایران طی چند سال اخیر روابط نظامی بسیار قوی‌ای با روسیه شکل داده است؛ این رابطه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین، شدت یافته است. این موضوع بر مشکلاتی که ما بر سر دیگر مسائل با ایران داریم، می‌افزاید.
مورا در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به بروز ناآرامی‌های اخیر در ایران و تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای، وضع فعلی امور در این رابطه چگونه است، با مطرح کردن ادعاهایی درباره امور داخلی ایران به ناآرامی‌های ایجاد شده بعد از فوت مهسا امینی اشاره کرد و آن را بر تعیین جایگاه ایران موثر دانست.
این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران تجمعات مسالمت‌آمیزی که در پی فوت مهسا امینی در کشور برگزار شد را نمایانگر روحیه همبستگی و همدردی مردم ایران با یک دختر جوان هم‌وطن توصیف کرده که بواسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد و هیچ کشور مسئولی نمی تواند اجازه دهد امنیت و نظم عمومی با رفتار خشونت آمیز و غیرقانونی به خطر بیفتد.
این دیپلمات ارشد اروپایی روابط ایران با روسیه را نیز مهم دانست و نسبت به تعاملات نظامی دو کشور به خصوص نقل و انتقالات پهپادی ابراز نگرانی کرد و توقف آن را لازم دانست.
تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین در حالی مطرح می‌شود ایران اعلام کرده است قویا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست و تاکنون نیز سند و مدرک موثقی درباره این ادعا به طرف ایرانی ارائه نشده و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از کانال های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفتگوهای تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است. 
بنا بر گزارش این نشریه آلمانی، مورا در ادامه اظهاراتش مطرح کرد: موضوع سوم برجام[توافق هسته‌ای] است. ما از پاییز گذشته متن توافق را آماده کرده‌ایم اما ایرانی‌ها گفتند که اول می‌خواهند مسائل پادمانی را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل کنند. اگرچه، هیچ چیزی به آن‌ها عرضه نکرده‌اند و هیچ پاسخی به آژانس نداده‌اند. خلاصه، آن‌ها طوری رفتار نکردند که انگار واقعا برجام را می‌خواهند. احتمالا الان بیشتر به احیای برجام تمایل دارند چون گرفتار این طوفان هستند فکر می‌کنند که آسان‌ترین راه برای بیرون رفتن از آن برجام است اما صراحتا می‌گویم که الان چارچوبی برای انجام دادن این کار وجود ندارد.
مورا همچنین در این باره گفت: ما هنوز بر این باوریم که برجام تنها راه رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، تنها راه ممکن برای ماست. ما می‌خواهیم برجام را روی میز نگه داریم اما در عین حال، با ایرانی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم، به اوکراینی‌ها کمک می‌کنیم تا با ایرانی‌‎ها و بقیه گفت‌وگو کنند تا عرضه پهپادها متوقف شود. اما این کار دشواری است، چراکه قدرت‌های متعددی در این زمینه نقش دارند و یکی از آن‌ها بسیار مایل است که با روسیه روابط نظامی داشته باشد. وضعیت بسیار بدی است. ما تمامی کانال‌ها را باز نگه می‌داریم اما سخت است.
این در حالی است که مقامات ایرانی از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، آماده احیای برجام و بازگشت همه طرفها به توافق بوده‌اند، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقبا محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران، باعث ایجاد وقفه در توافق شد. 
بنا بر گزارش نشریه اینترناتسونال پولیتیک، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی تمرکز اتحادیه اروپا در زمینه‌ سیاست‌هایش در قبال خاورمیانه و شمال آفریقا معطوف به ایران شده است،‌ گفت: کاملا. اگر به غرب‌تر نگاه کنید، وضعیت سوریه مشخص است و ما راهکاری سیاسی در چشم‌انداز نداریم. وضعیت انسانی در حال بدتر شدن است. در عین حال ما در حال بررسی تحرکات خلیج فارس هستیم. وقتی می‌گویم خلیج فارس، منظورم دو طرف خلیج فارس است. تحولات نگران‌کننده‌ای به دلیل خصومت‌های ایرانی-سعودی وجود دارد. از ما به عنوان اتحادیه اروپا به دلیل گفت‌وگو با ایرانی‌ها انتقاد می‌شد اما اخیرا به نداشتن گفت‌وگوی کافی با ایران متهم می‌شویم. تمرکز اصلی، همان طور که در شراکت راهبردی‌مان با خلیج فارس در مه ۲۰۲۲ اعلام شد، فقط مسئله وجود یک راهبرد مشخص نیست. اگر در این بخش از خاورمیانه مناقشه‌ای وجود داشته باشد، اوضاع می‌تواند بسیار به ضرر اتحادیه اروپا شود. ما ترجیح می‌دهیم که روی این موضوع تمرکز کنیم و با تمامی کشورها در این زمینه تعامل کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :