19 دی: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به سفر اخیر رافائل گروسی به ایران اشاره کرد و سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را سازنده خواند.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در مصاحبه با خبرگزاری تاس، گفت: ایران، روسیه و چین آماده نهایی کردن تصمیم برای بازگشت به پارامترهای اولیه توافق هسته‌ای هستند که تقریباً به طور کامل روی آن توافق شده است اما نمایندگان انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا، فعلاً مایل به انجام این کار نیستند.
اولیانوف افزود: گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته یک سفر سازنده به تهران داشت.
این دیپلمات روس ادامه داد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس جمهور ایران دیدار کرد و تدابیر تکمیلی برای بازرسی و نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران در نظر گرفته شده که هنوز نهایی نشده است. ایران نیز بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه آماده است با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیومی که چند سال پیش در ایران کشف شده بود، تعامل کند.
بر اساس این گزارش، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ اسفند برای سفری دو روزه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی و تصریح کرد که یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است.
گروسی این مطلب را در جمع خبرنگاران مستقر در وین، پس از بازگشت از سفر دو روزه به تهران و دیدار با مقامات کشورمان مطرح کرد.
وی با اشاره به بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که چارچوب کلی برای حرکت رو به جلو بدست آمده است.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نتیجه سفر دو روزه گروسی به تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.
مدیرکل آژانس ضمن ابراز رضایت از توافقات به‌عمل آمده به خبرنگاران گفت که در جریان دیدار با مقامات ارشد ایران، درباره عبور از گفت‌وگوی کلامی، به تحقق نتایج ملموس توافق شده است. تیم فنی آژانس به زودی راهی تهران خواهد شد و گروسی امیدوار است که مسائل در کوتاه‌ترین زمان رفع‌ورجوع شود.
این درحالیست که از اواخر هفته پیش زمزمه تحرکات برخی طرف‌های غربی، برای اهرم سازی از ادعاهای سیاسی پادمانی علیه ایران در نشست شورای حکام مطرح شده بود. نشریه وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها را اعلام نکرد مدعی شد که تروئیکا خواستار انتقاد علنی از ایران هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :