19 دی: رئیس جمهور لهستان با تکرار ادعاها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین خاطرنشان کرد که در گفت‌وگو با رئیس جمهوری ایران از او خواسته است به روسیه سلاح نفروشند.
آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی درباره روابط کشورش با تهران و به‌طور کلی موضع اروپا در قبال ایران با توجه به اتهام اثبات نشده کمک نظامی تهران به مسکو، ادعاهای بی‌اساسی مبنی بر اینکه روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین استفاده می‌کند، تکرار کرد.
وی تصریح کرد: من به شخصه با رئیس جمهور ایران صحبت کردم. من در آن گفت‌وگو درخواست کردم که به روسیه تسلیحات نفروشند و از روسیه حمایت نظامی نکنند، زیرا روسیه متجاوز در اوکراین است.
رئیس جمهور لهستان با تکیه بر این ادعاها که با هدف کشاندن پای ایران به جنگ اوکراین مطرح می‌شود، مدعی شد: این یک حقیقت است که پهپادهای ایرانی توسط روسیه برای بمباران مواضع در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آندژی دودا در ادامه گفت: به‌طور قطع ما باید هر آن‌چه را می‌توانیم برای کسب اطمینان از توقف این رویه انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و به‌ویژه اوکراینی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویا آن را رد می‌کنند.
واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.
نبنزیا همچنین اظهار داشت: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز در پاسخ به این ادعاهای اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.
وی علاوه‌براین خاطرنشان کرد: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

  • نویسنده :
  • منبع :