19 دی: وزیر امور خارجه ترکیه امروز اعلام کرد: نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه اوایل ماه می در شهر مسکو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: نشست وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه برای اوایل ماه می در مسکو برنامه ریزی شده است.
وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: ما از دیدار اردوغان و اسد (رؤسای جمهور ترکیه و سوریه) یا هیچ دیداری در سطح وزرا به هیچ دستاورد سیاسی نخواهیم رسید!
مولود چاووش اوغلو در ارتباط با روابط کشورش با مصر نیز گفت: وزیر خارجه مصر قصد دارد در روزهای آینده به آنکارا سفر کند.... پس از برگزاری انتخابات (ریاست جمهوری) ترکیه ممکن است اردوغان و السیسی (رؤسای جمهور ترکیه و مصر) دیدار کنند، این تصمیم بر عهده دو رئیس جمهور خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به آنکارا ممکن است زمان بازگشت سفرای مصر و ترکیه را نیز تعیین کنیم.
این مقام ترکیه در بخش دیگری از سخنان امروز خود افزود: غیرقابل قبول است که ناتو موافقت ترکیه با سوئد را شرط فروش جنگنده‌های اف- ۱۶ (از سوی آمریکا) به آنکارا قرار دهد. جلوگیری ترکیه از پیوستن استکهلم به بلوک نظامی ناتو به دلیل حوادث قرآن سوزی و حمایت سوئد از جدایی طلبان کُرد است.
«مولود چاووش اوغلو» پیشتر در این باره گفته بود: سوئد تعهدات خود را طبق طرح توافقنامه برای پیوستن به ناتو تکمیل نکرده است. این کشور به اقدامات بیشتری برای تکمیل روند پیوستن به ناتو نیاز دارد.
این اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی است که فنلاند پس از موافقت پارلمان ترکیه سه شنبه پیش رسماً به عنوان سی و یکمین عضو به ناتو پیوست و «مولود چاووش اوغلو» هم در مراسم برافراشتن پرچم فنلاند در مقر ناتو در بروکسل حضور داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :