19 دی: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که از دست دادن فرصت احیای برجام اشتباه بزرگی است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به اینکه آیا برجام مرده است؟ گفت که  با توجه به این واقعیت پیش می‌رویم که مدت‌ها پیش توافقی در مورد احیای آن حاصل شد و اکنون، به دلایلی، کشورهای اروپایی شور و شوق خود را از دست داده اند، آمریکایی ها، از طریق منابع مختلف، قبلاً به طور ناشناس، اعلام می کنند که باید به دنبال چیز دیگری بود. معتقدیم از دست دادن فرصت احیای برجام یک اشتباه بزرگ خواهد بود به خصوص در زمانی که روابط در خاورمیانه درحال عادی سازی است.
وزیر خارجه روسیه افزود که ما شاهد عادی سازی روابط میان ایران و عربستان با میانجی گری چین هستیم. این یک روند بسیار سازنده است.
لاوروف ادامه داد: ما معتقدیم که در منطقه خلیج فارس مکانیسم های اعتماد سازی باید ایجاد شوند. درحال حاضر احیای برجام برعهده ایران، روسیه یا چین نیست. آنهایی که این توافق را نابود کردن باید آن را احیا کنند.
وزیر خارجه روسیه در عین حال اضافه کرد که ارزیابی های ما نشان می دهد سندی که سال گذشته در مورد آن توافق شد، منعکس کننده هدف احیای برجام است. تلاش ها برای معرفی نیازها و خواسته های جدید که در نسخه اصلی برجام وجود ندارد، روند احیای این توافق را پیچیده می کنند و نشان دهنده رویکرد مشابه مانند استفاده از فشار و تلاش برای دستیابی به امتیازات یکجانبه هستند.
سودان حق استفاده از گروه واگنر را دارد
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت سودان که در حال حاضر با یک جنگ داخلی مواجه است،  حق استفاده از خدمات شرکت نظامی خصوصی روسی موسوم به گروه واگنر را دارد.
لاوروف  وضعیت سودان  ناراحت کننده  خواند و گفت که این وضعیت دیپلمات ها را تهدید می کند. ما وضعیت سودان را از  نزدیک دنبال می کنیم.
وی اضافه کرد که ما نباید در مذاکرات آفریقایی ها دخالت کنیم و خواسته های خارجی را که منعکس کننده نیازهای واقعی نیست، مطرح کنیم.
درباره خبرنگاران زندانی در آمریکا و عدم صدور ویزا برای خبرنگاران روس
لاوروف در پاسخ به سوال دیگری درباره خبرنگاران آمریکایی زندانی در آمریکا گفت که پال ویلان و ایوان گرشکوویچ  هنگام دریافت اسرار ملی روسیه دستگیر شدند. ما این ایده را که خبرنگاران نمی توانند مرتکب جرم شوند، نمی پذیریم.
وزیر خارجه روسیه در عین حال  گفت که هیچکس به جولیان آسانژ و نیز خبرنگار روسیه ماریا بوتینا که سال ها به دلیل انجام وظیفه خبرنگاری خود در آمریکا زندانی شده است، اشاره نمی کند. آمریکایی ها در موارد مختلف، شهروندان روسیه در اروپا را ربوده اند.
لاوروف در پاسخ به سوالی در خصوص مخالفت آمریکا با صدور روادید برای خبرنگان روس نیز گفت که آنچه اتفاق افتاد نفرت انگیز بود. مسکو رفتار ناپسند آمریکا را به یاد خواهد داشت، اگر واشنگتن از ما خواسته ای داشته باشد،  ما این رفتار را به یاد خواهیم داشت.
وی تصریح کرد که غرب به صورت فعال تلاش کرده است رسانه هایی که مطیع آنها نیستند را تحت فشار قرار دهد. نمایندگی های ما در کشورهای مختلف غربی از جمله در آمریکا به صورت مکرر در خصوص تبعیض علیه رسانه های روس توضیح می دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :